#blijfthuis

Binnenblijven blijkt moeilijk als de zon schijnt

Bezoekers wandelen en fietsen door het centrum van Den Haag.Beeld ANP

Met het mooie weer stijgen de bezoekerscijfers van parken en bossen en zijn winkelstraten iets minder uitgestorven. 

Het lukt Nederlanders met het mooie lenteweer minder goed om binnen te blijven dan tijdens de eerste weken van de lockdown. In de week tot zaterdag 11 april lag het aantal bezoekers van parken, bossen en stranden tussen de 30 en 65 procent hoger dan aan het begin van dit jaar. Dat is meer dan in de eerste weken van isolatie. Ook de - nog altijd forse - afname van winkelend publiek is de laatste week minder sterk dan in de weken daarvoor. Ondertussen schrijft politie steeds meer boetes uit voor samenscholingen.

Dat blijkt uit cijfers van Google en de politie. Google publiceert vanwege de coronacrisis de locatiegegevens van gebruikers op plekken als stations, parken en winkels. Doel is overheden te voorzien van informatie, zodat zij zo nodig maatregelen kunnen nemen of juist versoepelen. Normaal gesproken gebruikt het bedrijf de geanonimiseerde gegevens om te berekenen op welk moment de rij bij de Aldi het kortst is, of op welk uur de sportschool de minste zweterige lijven telt. De cijfers zijn afkomstig van gebruikers die de zoekmachine toestemming hebben gegeven de ‘locatiegeschiedenis’ van hun telefoon vast te leggen.

De politie deelde 1800 coronaboetes uit in de vier dagen van het Paasweekend. In de twaalf dagen na 26 maart, toen veiligheidsregio's begonnen te handhaven op groepsvorming, lag dat aantal nog op 1400. Een flinke slag om de arm is wel nodig. De taak om coronamaatregelen te handhaven rust met name op de schouders van buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). De hoeveelheid boetes die zij hebben uitgeschreven, is niet bekend.

Ook de data van Google heeft een ‘maar’. Het bedrijf achter de zoekmachine vergelijkt een weekdag, bijvoorbeeld een zaterdag, met de mediaan (dus: de middelste waarneming) van vijf zaterdagen in januari en begin februari. Alleen: parken zijn in de winter altijd slechter bezocht dan in april. Het zou best kunnen dat het aantal bezoekers van parken, bossen en stranden zonder coronamaatregelen nóg hoger was geweest.

Beeld Louman & Friso

Leeg Zeeland, volle voorraadkasten

Het mag geen verrassing zijn dat Google weet waar zijn klanten naar bed gaan en achter hun bureau kruipen, een beetje confronterend is het rapport wel. Dikke minnen staan bij het bezoek aan stations, werkplekken en recreatiegelegenheden als restaurants, bioscopen en winkelcentra. De afgelopen weken trekken die plekken rond de 50 procent minder bezoekers dan aan het begin van dit jaar.

Het park-, strand- en bosbezoek schommelt hevig, vermoedelijk afhankelijk van het weer. Op zaterdag 28 maart haalden bij een magere zeven graden ongeveer evenveel bezoekers een frisse neus in de natuur als op zaterdagen aan het begin het jaar. Vorige week zaterdag lag de toestroom bij beter weer liefst 33 procent hoger. Opvallend is dat Zeeland de enige provincie is waar het natuurbezoek is gedaald, mogelijk door het weren van toeristen.

Supermarkten, apotheken en drogisterijen kennen een ander patroon. Na een piek rond 16 maart daalde het aantal klanten snel, alsof alle hamsteraars hun koelkasten en voorraadkasten inmiddels vol hadden liggen. Inmiddels naderen de winkels het bezoekersniveau dat ze gewend zijn. 

Wellicht de beste graadmeter om het succes van de coronamaatregelen af te lezen zijn de thuisblijvers. Het aantal telefoons dat Google op een doordeweekse dag in een slaap- of woonkamer registreert, is vrij stabiel: bijna een vijfde meer dan normaal. In de weekenden blijkt binnenblijven toch iets lastiger: slechts 11 procent extra bleef vorige week zaterdag binnen. Dat is iets minder dan in de weken ervoor.

In de Nijmeegse straat is het gezellig druk

Als je niet de deur uit hoeft, blijf dan thuis. Aan deze dringende oproep is niets veranderd, maar aan het aantal mensen op straat wel. Zoals in de Nijmeegse Hezelstraat, waar het ‘gezellig’ druk is.

Niet alleen bij bakker Arend of kaasboer De Wit, maar ook bij speelgoedwinkel ‘De Engelbewaarder’ staan mensen rustig in de rij voordat ze naar binnen mogen. De terrassen zijn weggehaald of afgezet met rood-witte linten. Maar van de stenen trapjes en publieke bankjes in deze oudste winkelstraat van Nederland wordt gretig gebruik gemaakt.

“Je wilt er toch even uit”, zegt Maud van Weersch. Samen met haar partner Jeroen Liebers is ze op zoek naar een lekkere ‘coffee to go’, aangezien een terrasje er niet in zit. “Ik woon vlakbij de Waal en ik ga elke dag even naar buiten. Het valt me op dat het sinds vorige week weer drukker is in de binnenstad. Het lijkt alsof het toch lastiger wordt om thuis te blijven: de cijfers gaan de goede kant op, het is lekker weer. Toen de lockdown werd aangekondigd was het hartstikke stil en waren veel winkels dicht. Maar je ziet nu ook dat er weer meer zaken opengaan. En ja, daar komen mensen op af.”

Het is zeker niet zo druk als op een ‘normale’ zaterdag in het pre-coronatijdperk. Nog steeds zijn behoorlijk wat winkels gesloten. In de Hezelstraat zitten veel kleine winkeliers en speciaalzaken, geen grote ketens. “Ik kan het me niet veroorloven om dicht te gaan”, zegt Yvonne Roelofs, eigenaresse van de Engelbewaarder. De kleine zaak staat vol met kleurrijk houten speelgoed, poppen en knuffelbeesten. “Als er een baby wordt geboren of je kleinkind is jarig, wil je toch wat geven. Ik verdien nu net genoeg om het hoofd boven water te houden.” Roelofs is blij dat er weer wat meer mensen op straat zijn. “Alles binnen de regels natuurlijk, er mogen maar twee klanten naar binnen en op anderhalve meter afstand. Maar het lukt wel.”

Sporadisch draagt iemand een mondkapje, over het algemeen proberen mensen afstand te houden. Hoe drukker, hoe moeilijker dat zal worden. Petra Hop en Timo van Zandbrink doen deze week net als elke zaterdag hun boodschappen op de markt en bij lokale winkeliers. “Dat doen we bewust om hen te blijven steunen”, zegt Hop. “Het is misschien wel wat drukker dan een maand geleden, maar je ziet ook dat het op de markt en in de winkels al wat meer is ingebed. Je kunt nu beter afstand houden. Zo zullen we het de komende tijd ook moeten doen.”

Lees ook: 

Op de halflege Amsterdamse markt zijn de gevolgen van de coronacrisis voelbaar

Als de reigers van de Amsterdamse Dappermarkt ’s morgens al ruimte hebben om voor de viskraam te landen, dan is er wat aan de hand.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden