Bijproducten van de dood

'Zet je geliefden in een lijstje'. Een advies om op te volgen. Wat is er immers vanzelfsprekender dan de familieleden die na hun dood van lastpakken in dierbaren zijn veranderd op de schoorsteenmantel, de televisie of een bijzettafeltje te zetten?

Een onrustige en creatieve geest bij het bedrijf Tranquilitas zag in een peinzende bui het licht en heeft aan 'zet je geliefden in een lijstje' voor eens en voor al een andere betekenis gegeven. Bij Tranquilitas gaat de as van de dooie niet in een foeilelijke pot, maar in het holle fotolijstje. Bingo. Een product dat over de hele wereld kan worden 'gemarket'. De duiten kunnen binnenstromen voor het bedrijf met het geniale idee. Alles is decorum in het huidige tijdsgewricht. Decorum verzacht de pijn die de rat race veroorzaakt. Decorum moet de inhoudsloosheid van de mediaspelletjes verhullen.

Decorum kan de doorslag geven in de politiek. Alles is aankleding en stijl. Niet alleen het leven moet er mooi uitzien, ook de dood moet presentabel zijn. Dus heeft de postmoderne uitvaartverzorger met de rustgevende naam ook voor het eeuwigdurend postmortem op de vensterbank een decoratieve oplossing gevonden. Het fotolijstje als urn. Niet langer alleen de kop van Jan of Marie in de huiskamer om te herinneren aan een voorbij leven, het hele ding - foto met lijst - kan nu met betraande ogen tegen het hart worden gedrukt in moeilijke tijden; de ellendige pot die al te nadrukkelijk naar de dood verwijst kan naar de kelder.

Het vernuftige lijstje van Tranquilitas heeft een Funeral Award voor producten gekregen tijdens een vakbeurs in Antwerpen, aldus de Volkskrant. Ook Andy Malengier heeft een Begraaf Prijs ontvangen voor zijn ontwerp van de 'parkbegraafplaats' Wervik. Die is in het jargon van de landschapsarchitect niet langer een dodenakker, maar een 'levensruimte met de mogelijkheid tot begraven'. Hoeveel dooie honden, katten en hamsters zouden de kinderen Malengier in de tuin van papa hebben ondergeschoffeld? Want hoe kom je er anders op een begraafplaats een 'levensruimte met de mogelijkheid tot begraven' te noemen?

'Levensruimten met de mogelijkheid tot begraven', het kan de perfecte omschrijving zijn van het betere restaurant. Want ook daar is de trend om de dood mooi te versieren alomtegenwoordig. Een lapje dooie koe, een ribje dood lam, een pootje dooie kip zit in het huidige restaurant verstopt onder een garnituur van groenten en eetbare versieringen. Te rauw moet de blik op het geslachte dier ons niet op de maag vallen. Minutenlang zat ik onlangs te kijken naar mijn bord gegrilde sardientjes. Het zag er zo bloedmooi uit dat mijn mond open viel. Om naar lucht te happen, niet om een sardientje in mijn mond te steken. Het was gelukkig ook goed eetbaar, maar de meeste indruk maakte het design van het gerecht.

De smulpaapjes van Slow Food hebben de decoratieve fijngevoeligheid van Tranquilitas en Malengier niet nodig. De levensgenieters van deze vereniging die 'het recht op genieten' verdedigt, stortten zich dit weekeinde lekkerbekkend op de rommelige bijproducten van de dood: uiers, stierenballen, koeienmagen, schapenkeutels en kalfsbloed. De uiers waren gefrituurd, de ballen gebakken, de magen gestoofd, de keutels gebruikt om de schapenkaas te marineren en het kalfsbloed tot pudding verwerkt. En dat alles was klaargemaakt door de koks van hotel Lunia in Oldeberkoop.

Een nieuw werkgebied doemt op voor de vereende krachten van Tranquilitas, Malengier en hotel Lunia: een begraafplaats in de tuin van het hotel, waarbij de koks zich storten op eetbare maden uit de grond. De BBC zette ooit een kleurrijk gezelschap wormen, kakkerlakken en ander tot de verbeelding sprekend gedierte met een hoog eiwitgehalte voor. In onherkenbaar prachtige gerechten. Het ging er in als koek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden