Bijna niemand volgt Powned op tv, dus dan maar online

Omroep Powned wil de eerste publieke omroep worden die alleen voor internet programma's maakt. Volgens oprichter Dominique Weesie kijkt zijn doelgroep amper nog televisie, terwijl Powned op internet wel succesvol is.

Vooral sinds de omroepvereniging niet meer dagelijks het nieuwsprogramma 'Pownews' maakt, maar één keer per week de talkshow 'Studio Powned' uitzendt, is het bergafwaarts gegaan met de kijkcijfers: nu tussen de 100.000 en 150.000. 'Bijna gênant' als je het vergelijkt met het bereik van de omroep op internet, zegt Weesie. "Daar trekken we 3 miljoen unieke bezoekers per maand, op Facebook hebben we 500.000 volgers."

Ook met de ledenaantallen gaat het niet goed: bij de laatste telling in 2014 ruim 51.000 - minder dan bij de oprichting in 2009. Toch wil Weesie in het omroepbestel blijven. Vooral vanwege de kennis, kunde en content die bij de publieke omroep aanwezig is, stelt hij.

Powned werd opgericht vanuit de website Geenstijl. De omroep wilde Hilversum opschudden en richt zich op de 'netwerkgeneratie': mensen onder de 40 jaar. Een doelgroep die steeds minder tv kijkt, blijkt ook uit het jaarverslag van de Stichting Kijkonderzoek. Zo keken 13- tot 34 jarigen vorig jaar gemiddeld 19 minuten per dag minder tv. Dat komt neer op zo'n 115 minuten per dag - het gemiddelde van alle leeftijden ligt op 190 minuten.

Alleen voor internet programma's maken, heeft bovendien nog een voordeel, stelt Weesie: het is een stuk goedkoper. "Voor 45.000 euro kan ik één uitzending van 45 minuten maken, maar ook 45 filmpjes voor online."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden