Update

Bijna 2300 kilometer file door sneeuwval, drukste spits ooit

Drukte gisteravond op de snelweg A67 in de buurt van Eindhoven.Beeld ANP

Nooit eerder stonden er zoveel auto’s vast tijdens de avondspits. Omdat veel automobilisten een uurtje eerder waren opgestaan, viel de ochtendspits juist mee. Maar op de terugweg ging het fout.

De wegenkaarten met files zagen er dinsdagavond door de sneeuwval oververhit uit met al die tinten rood. Nooit eerder stonden er zoveel files tijdens de avondspits. Een recordfile van bijna 2300 kilometer zorgde voor urenlange vertragingen in vooral het midden, zuiden en oosten van Nederland. In het westen viel de overlast mee omdat het daar eerder stopte met sneeuwen. Grote ongelukken bleven uit omdat automobilisten hun rijgedrag aanpasten. De gemiddelde snelheid op de autowegen lag op 30 kilometer per uur.

De reden voor de files was simpel als altijd. “Een file ontstaat als er meer auto’s op de weg zijn dan past”, legt Victor Knoop, hoofddocent verkeersdynamiek aan de TU Delf uit. “Je meet het door de hoeveelheid auto’s per seconde of minuut over dezelfde weg te bekijken, dat luistert nauw. Het gaat lang goed, en opeens een paar meer, en de file is een feit.”

School

Bijzonder was dinsdag dat de aankondiging maandag van slecht weer er in de ochtend toe leidde dat er juist veel minder files waren dan normaal. Het weer zelf was daar niet de oorzaak van, het sneeuwde nog niet. Knoop, aan het begin van de middag: “De aankondiging van sneeuw deed mensen blijkbaar besluiten vanochtend maar eens de kinderen door iemand anders naar school te laten brengen, of wat vroeger uit bed te komen. Of ze bleven helemaal thuis, dat kan ook.”

Beeld Sander Soewargana

’s Avonds belt Knoop voor een aanvulling. Mensen zijn blijkbaar toch niet thuis gaan werken. “Mijn theorie dat mensen vanochtend dus eerder dan normaal van huis gingen, blijkt nu toch te kloppen.” Waar mensen ’s ochtends filemijders waren door vroeg te vertrekken, zijn ze ’s avonds toch blijkbaar met z’n allen tegelijk op hetzelfde tijdstip naar huis gaan rijden. Inmiddels sneeuwde het ook nog, wat tot extra opstopping leidt. De recordfile is geboren.

Rijkswaterstaat strooide ruim met 546 strooiwagens 6 miljoen kilo zout over de wegen. Ook reden er 350 sneeuwschuivers door het land. Op Schiphol lukte het de sneeuwschuivers om de landings- en vertrekbanen toegankelijk te houden. Voor veel overlast zorgde de sneeuw niet. Het vliegveld in Rotterdam moest wel tijdelijk de vluchten van en naar de luchthaven opschorten.

Reizigers die de trein pakten, hadden minder problemen. De NS lieten uit voorzorg al minder treinen rijden zodat zij bij problemen op het spoor sneller in konden grijpen. Daardoor zaten de treinen wel voller dan normaal. In de spits was het op de normaal al drukke trajecten flink dringen. Woensdag rijdend de treinen weer volgens het normale rooster.

Lees ook:

Zodra het koud wordt in Nederland begint het te broeien: Elfstedenkoorts. Maar columnist Marijn de Vries: ‘Die tocht komt nooit meer'. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden