Bijna 160 000 supporters in bezit van seizoenkaart

DEN HAAG (ANP) - Een mooi, nieuw voetbalstadion trekt vele vaste klanten. Een recordaantal Nederlanders heeft voor de aanstaande jaargang in de eredivisie een seizoenkaart gekocht. Bijna 160 000 liefhebbers kochten al een abonnement voor een van de achttien clubs in de hoogste klasse. Dat is zo'n 40 000 meer dan vorig seizoen en bij voorbeeld maar pakweg 40 000 minder dan in Duitsland. Veel clubs zijn bovendien nog volop bezig met de verkoop.

Enkele verenigingen zitten helemaal of bijna aan hun maximum waar het gaat om de verkoop van seizoenkaarten: Ajax, PSV, maar ook Heerenveen, dat volgens hoofd-kaartverkoop Wytze van der Heide volledig uit zijn jas dreigt te groeien. Die jas is het Abe Lenstra-stadion. Zo is elke club verplicht tien procent van de capaciteit vrij te houden voor supporters van de tegenpartij. Bij sommige clubs is het moeilijk, zo niet onmogelijk nog incidenteel een wedstrijd te bezoeken. De vaste klanten bezetten de stoelen.

Natuurlijk is Ajax, dat deze week in Amsterdam Arena trok, de absolute winnaar. In stadion De Meer moest de club het doen met 16 000 seizoenkaarten. Binnen een mum van tijd werden voor de opening van ArenA 45 000 vaste plaatsen afgezet. Een absoluut Nederlands record, maar ook aanzienlijk meer dan de 32 000 van Borussia Dortmund, de koploper in Duitsland.

Ook de andere nieuwe accommodaties zijn gewild. Bij NAC, dit seizoen voor het eerst bespeler van het Fujifilm-stadion, zijn al bijna 9500 abonnementen van de hand gegaan. Vorig jaar, toen nog met het klassieke stadion aan de Beatrixstraat als thuishaven, was dat ongeveer 7500.

RKC uit Waalwijk, dat in de loop der jaren vele sneren moest verwerken over het stadionnetje aan de Olympiaweg, is nog druk bezig met een ingrijpende renovatie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden