Bijles in helpen met huiswerk

Een oudercursus is de nieuwste poging om ouders bij de opleiding van hun kinderen te betrekken. 'De school moet iets geven in plaats van iets eisen.' reportage

De ene ouder spreekt plat Rotterdams, de ander nauwelijks Nederlands. En sommigen hebben nooit voortgezet onderwijs gehad. Vaders en moeders van brugklassers van het Carré College in hartje Rotterdam vinden hun kinderen vaak slimmer dan zichzelf. Ze komen nu naar school om te leren hoe ze hun kind beter kunnen begeleiden en ondersteunen.

Ze leren alles over proefwerken, over hoe het puberbrein werkt en over hoe ze met het computerprogramma Magister de schoolprestaties van hun kind kunnen volgen. Ze willen het liefst leren hoe ze kunnen helpen bij het huiswerk en vragen zich af of ze vanavond ook wiskunde en Engels krijgen. "Nee nee, dat is niet de bedoeling", haast docent Edmée Bartelse. "Jullie leren je kind te helpen door vragen te stellen."

De ouders zijn gemotiveerd. "Mijn kind krijgt meer kansen dan ik ooit heb gehad", zegt vader Mustapha Chaygh. "Ik wil hem helpen. Ik wil dat hij zijn kansen helemaal gebruikt."

Ouders betrekken bij de school komt moeilijk van de grond, met name op vmbo-scholen waar een grote culturele diversiteit heerst. Toch is het belangrijk. Hoe groter de ouderbetrokkenheid, hoe beter het gaat met de ontwikkeling van het kind, zeggen onderzoekers. De oudercursus is de nieuwste poging om ouders naar school te trekken. De Rotterdamse Volksuniversiteit zette deze samen met het Wolfert College en het Carré College op. Er komen acht lessen en in elke les is ruimte om te praten en ervaringen uit te wisselen. De cursus kost 25 euro, maar als ouders de cursus afmaken, betaalt de school het geld terug.

Achtergrond
"We moeten veel moeite doen", zegt Roel Schrauwen, directeur van het Carré College waar 95 procent van de leerlingen een andere achtergrond heeft dan een Nederlandse. "Dat blijf ik doen, want het is belangrijk dat ouders weten hoe het met hun kind gaat op school. Daarvoor is het nodig dat je praat met je kind, maar wanneer gebeurt dat nog? Bij het ontbijt? Nee, er zijn zoveel kinderen die met een lege maag op school komen. Bij het avondeten? Dat is een mooi moment. Het is belangrijk dat het kind het gevoel krijgt dat zijn ouders naast hem staan en hem steunen en helpen."

Op deze eerste cursusavond praten ouders met elkaar. Vaders en moeders nemen geen blad voor de mond als het om hun kinderen gaat, ook al komen ze uit uiteenlopende culturen. Chaygh is vastberaden over zijn taak als vader. "Ik praat veel met mijn zoon. Ik controleer wat hij doet, of hij zijn huiswerk maakt en ik vraag of ik kan helpen." Moeder Sebahat heeft drie zonen en een dochter, maar met de laatste heeft ze weinig contact. Ze is benieuwd hoe anderen het doen. "Ik ben 51, zij is 14. Vroeger luisterden kinderen naar vader en moeder. Nu naar internet." Ze plukt aan haar hoofddoek. "Het is moeilijk. Jongens zijn veel makkelijker. Die gaan nu naar de universiteit. Ik heb niet één keer hoeven zeggen dat ze hun huiswerk moesten maken. Mijn dochter is heel anders. Die verslaapt zich elke dag."

Muazzez, kaarsrecht op de voorste bank, komt naar school omdat ze wil weten hoe deze in elkaar zit. "Mijn kind krijgt taken en moet veel zelf regelen. Dat is heel anders dan toen ik op school zat."

Alle ouders willen dat hun kinderen de kansen grijpen die ze krijgen. Hen daarbij steunen vinden ze soms moeilijk. "Mijn kind haalt mij in. Ik weet af en toe niet meer waar hij mee bezig is. Dat maakt het lastig", zegt een ouder.

Aan het eind van de les krijgen ook de ouders huiswerk: ze moeten met hun kinderen de komende week bijhouden hoeveel tijd ze besteden aan school, huiswerk, ontspanning, praten, eten en slapen. Dat bespreken ze de volgende keer. "Vergeet dan niet je inloggegevens van Magister, want daarmee gaan we ook aan het werk", zegt Bartelse.

"Ik vond het leuk. We leren van elkaar", zegt Muazzez. Ze lacht. "Dit is ook het enige moment dat ik tijd heb voor mezelf. Anders ben ik de hele dag aan het werk, nu kan ik bij iets belangrijks stilstaan."

De ouders op het Carré College zijn met z'n achten. Er hadden zich twintig mensen aangemeld. Schrauwen laat zich niet van de wijs brengen. "Dit is pas een begin. De ervaringen van nu gaan straks rondzingen." Hij denkt dat deze cursus beter werkt dan eerdere pogingen om ouders erbij te betrekken. "We hebben geleerd dat wij als school eerst iets moeten bieden. We moeten iets geven in plaats van iets van ouders te eisen. Dan pas werkt het. Met deze cursus gaan mensen niet met lege handen naar huis. Ze nemen hier iets van mee. Kijk, elke ouder wil het beste voor zijn kind. Dit zijn vaak ouders die geen ervaring hebben met school en nu gaan ze met ons in gesprek, met elkaar en met hun kind."

Vaders en moeders van brugklassers van het Rotterdamse Carré College tijdens de cursus. "Mijn kind haalt mij in. Ik weet af en toe niet meer waar hij mee bezig is. Dat maakt helpen lastig."

'Deze school bréngt iets'
"Ouderbetrokkenheid is hot", zegt pedagoog Micha de Winter. "Een goede relatie van ouders met de school is belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, maar je ziet steeds vaker het tegenovergestelde, helaas hét recept om probleemkinderen te krijgen. Het is een fragiele balans."

De hoogleraar Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken in Utrecht is kritisch over initiatieven die moeten zorgen voor ouderbetrokkenheid en vindt ze vaak te eenzijdig. "Vaak verplicht de school ouders om iets te doen en diensten te verlenen. Dat werkt niet." Hij haalt de oudercontracten van de Rotterdamse wethouder Leonard Geluk uit 2009 aan. "Ouders moesten van alles beloven, dat ze hun kind op tijd naar bed stuurden, dat ze zorgden voor ontbijt enzovoort. Eigenlijk werd er gewoon gezegd dat ze niet deugden."

De Winter vindt de cursus voor ouders veelbelovend klinken. "Ik hoor eindelijk het principe van wederkerigheid. Deze school bréngt iets. Hier praten ouders met elkaar en versterken elkaar in hun ouderschap."

De Winter is ervan overtuigd dat met elkaar praten over opvoedzaken en problemen kinderen helpt. Het liefst haalt hij de opvoeding achter de voordeur vandaan om te zorgen voor een gemeenschappelijke opvoeding door school en omgeving. "Je krijgt dan een sociaal netwerk dat enorm helpt bij de ontwikkeling van kinderen. Het is een flinke breuk met het geïndividualiseer van de afgelopen decennia, maar it takes a village to raise a child."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden