Bij vanHaren lopen ook de winkels goed

Schoenenzaak floreert in centra en op web

Terwijl schoenenzaken omvallen en verdwijnen, weet het ruim tachtig jaar oude vanHaren wel klanten te trekken. Al tientallen jaren is de schoenenketen een vaste bewoner van binnensteden en winkelcentra zonder dat het merk sleets raakt.

Bij vanHaren, dat eergisteren de jaarcijfers presenteerde, was de stemming heel wat beter dan bij de concurrenten (zie box). Vorig jaar gingen er 6,1 miljoen paar schoenen over de toonbank, 2 procent meer dan in 2012. De omzet steeg met ruim 5 procent tot 139 miljoen. Daar past wel een kanttekening bij. Wie meer winkels opent, kan de omzet verhogen, maar dat zegt niets over de winst. Daarover zwijgt de Duitse moeder Deichmann.

Toch, de ontwikkeling bij vanHaren vormt een duidelijk contrast met McIntosh. Vorig jaar opende vanHaren zes nieuwe zaken, waaronder een drie etages tellende vestiging in de Amsterdamse Kalverstraat. Dit jaar komen er drie nieuwe winkels bij in Gorinchem, Nieuwegein en Amsterdam.

Maar ook voor vanHaren zijn er bedreigingen. "Je ziet dat bijvoorbeeld jeanswinkels als Jack & Jones sneakers verkopen", zegt retailadviseur Robert Berendsen van Alfa Accountants en adviseurs. "Ook in winkels met kostuums zie je tegenwoordig bijpassende schoenen staan. Schoenenzaken blijven zich concentreren op schoenen. En toegegeven, het is ook lastig er iets naast te doen. Sokken misschien?"

Naast de kledingwinkels die iets met schoenen gaan doen, komt de concurrentie uit de digitale hoek. Veelvraat Zalando kijkt niet op een miljoen meer of minder verlies en wil vooral zoveel mogelijk marktaandeel veroveren. Met succes. De omzetcijfers stijgen, maar nog altijd moet de Duitse online retailer daar geld op toeleggen.

Wat voor Zalando en online schoenwinkels geldt, is het probleem 'dat veel mensen vijf producten bestellen en er vier terugsturen', zegt Berendsen. "En dan moet je nog controleren of klanten niet stiekem een wisseltruc hebben uitgehaald met schoenen in verkeerde dozen zodat zij de duurste houden en de goedkoopste afrekenen."

Toch ligt de toekomst voor schoenenwinkels in het digitale domein. "In 2013 hebben wij een groei met dubbele cijfers behaald op online gebied", zegt directeur bij vanHaren Krein Bons. "Dat sterkt ons in het voornemen ons online aanbod verder uit te breiden."

Online bestellen gebeurt voor een groot deel in de webshops, maar zowel McIntosh als vanHaren bieden tegenwoordig de digitale diensten ook vanuit hun winkels aan. "Als je iets niet in de winkel hebt, kun je kiezen", verklaart Berendsen. "Je kunt de klant doorsturen naar de concurrent of een bestelling plaatsen via internet en zorgen dat de klant het de volgende dag wel heeft." Het distributiecentrum dat vanHaren vorig jaar in Waalwijk opende, moet daarbij helpen.

Online bestellen kan voor het lagere segment weleens profijtelijker zijn dan voor de duurdere winkels, denkt Berendsen. "Wie meer geld heeft, kijkt niet op 10 of 20 euro. Dan neemt de klant gewoon een andere schoen die wel in de winkel staat. Vooral mannen doen dat. Als zij gaan winkelen om schoenen te kopen, willen ze ook met schoenen thuiskomen. Wie minder geld heeft, kijkt meer naar de prijs en wil wel even wachten."

Concurrentie in 't nauw
Vorig jaar viel het doek voor Schoenenreus en haar tweehonderd winkels. Ook retailer McIntosh moest afgelopen tijd bijna honderd winkels van Scapino, Dolcis en Manfield sluiten. McIntosh-topman Frank de Moor kondigde gisteren een nettoverlies aan van ruim 12 miljoen euro en sprak van een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van het bedrijf.

Online-schoenenverkoper Zalando doet het ogenschijnlijk beter en ziet de omzet stijgen. Maar onder de streep resteert ook daar een verlies: over 2012 was dat nog 90 miljoen euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden