Bij Ryanair maakt een claim weinig kans

Ryanairtopman Michael O'Leary presenteert nieuwe routes op een persconferentie in het Belgische Machelen.Beeld BELGA

Het is maar de vraag of gedupeerden van stakingen überhaupt worden gecompenseerd voor een gemiste vlucht.

Maar liefst vijf miljoen euro. Alleen al aan de 21.000 cliënten van claimbureau Vlucht-vertraagd.nl (dochterbedrijf van Green Claim) is de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair dit bedrag verschuldigd. Claims van gestrande passagiers die elders een financiële tegemoetkoming eisen, komen daar nog bij. Stuk voor stuk mensen die door (met name) een staking bij de budgetvlieger niet op de plaats van bestemming kwamen.

Kunnen wij helemaal niets aan doen, reageert Ryanair bijna standaard. Om vervolgens het geld niet uit te keren. Hoe zit dat?

Daar is nu nog niets over te zeggen, zegt jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum (ECC) die gedupeerde passagiers bijstaat. “Volgens de Europese regelgeving hoeft een luchtvaartmaatschappij geen compensatie uit te keren op het moment dat er sprake is van een overmachtsituatie”, legt Witvliet uit. Maar of de recente stakingen net als vulkaanuitbarstingen en onweersstormen in het rijtje van overmacht­situaties thuishoren, moet toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport nog vaststellen.

Per land verschillend

Witvliet: “Stakingen in de luchtvaart op deze schaal, hebben we nog niet eerder meegemaakt. Er wordt ook per land verschillend tegenaan gekeken.” Een onaangekondigde staking bij Ryanair betitelde de Spaanse rechter wel als overmacht, terwijl een van tevoren bekende, wilde staking in Duitsland niet als overmachtsituatie werd beoordeeld. Besluit de Nederlandse toezichthouder dat Ryanair zich onterecht beroept op overmacht, dan kan zij de budgetvlieger een boete opleggen.

Als die uitspraak er eenmaal is, maken Nederlandse passagiers meer kans op die soms lang verwachte compensatie. Tot die tijd, zegt Witvliet, blijven hij en zijn collega’s passagiers informeren en assisteren bij hun klachten over Ryanair. Kiest de passagier uiteindelijk voor een gang naar de rechter, dan helpt ECC daarbij.

Niet netjes vragen

Bij Vlucht-vertraagd.nl, een van Europa’s grootste claimbureaus, klinkt een robuuster geluid. “Of passagiers toch een compensatie krijgen? Uiteindelijk vaak wel ja”, zegt woordvoerder Kevin Lamers. Maar niet door het netjes te vragen. “Vaak heeft de passagier zelf al contact gehad met Ryanair. Wij sturen vervolgens een brief, daarna nog een. En als daar niet op wordt gereageerd, stappen we naar de rechter.”

Het afgelopen jaar zag Vlucht-vertraagd.nl het aantal claims van Ryanairpassagiers met 120 procent stijgen. Het gros van de 21.000 claims van passagiers uit voornamelijk Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is overigens nog niet uitbetaald.

Niet alleen Ryanair zet de hakken in het zand als er een compensatiebedrag moet worden uitgekeerd, zeggen zowel Witvliet als Lamers. Aan de hand van de reputatie van een luchtvaartmaatschappij is wel in te schatten of die compensatie er met of zonder veel gedoe komt, zegt Witvliet. Lamers is specifieker: “Van andere budgetmaatschappijen als het Spaanse Vueling en Easyjet krijgen we ook veel claims binnen. De aantallen zijn vergelijkbaar met die van Ryanair.”

Lees ook:

Iedereen is boos op Ryanair

Ryanair ligt op ramkoers met passagiers, luchtvaartautoriteit, piloten en cabinepersoneel. Dat gaat de prijsvechter veel geld kosten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden