Bij onmacht krijgen tweets opeens een christelijk sausje

Tweets over de aanslag in Berlijn gaan dikwijls vergezeld van de woorden #PrayforBerlin. Bij de aanslagen in Parijs gold op Twitter #PrayforParis. En bij berichten over de bombardementen op Aleppo: #PrayforAleppo. Theoloog en onderzoeker Frank Bosman van Tilburg University legt uit.

Vanwaar die gebeden op Twitter?

"Ik geloof helemaal niet dat alle mensen die dit tweeten ook daadwerkelijk bidden. Ja, er zitten christenen en moslims tussen voor wie dat wél geldt, maar dat is een minderheid. Ongelovige mensen tweeten dit ook massaal."

Als dit geen gebed is, wat is het dan wel?

"Mensen brengen hun schrik tot uitdrukking, of hun gevoelens van onmacht. En ze tonen hun medeleven. Dat willen we met elkaar delen. Vroeger deden we dat in de kerk, nu zijn sociale media daar bij uitstek voor geschikt."

Toch gebruiken mensen het woord 'bidden'.

"Een kreet als: 'Ik ben solidair' - daarvan voel je meteen aan dat die niet genoeg zeggingskracht heeft. 'Ik bid' heeft veel meer lading. Geconfronteerd met de afgrondelijkheid van het bestaan hebben we niets anders dan die oude christelijke taal. Die appelleert aan wat ons gevormd heeft. Zo'n 1500 jaar lang is alles wat er toe deed in christelijke termen gegoten. Twee generaties van agnosten en atheïsten hebben dat vocabulaire niet ineens weggevaagd.

"Gaat het goed met ons, dan hebben we die geruststellende woorden niet nodig. Maar dat verandert als we worden aangetast in onze bestaanszekerheid. We lopen tenslotte allemaal weleens op de kerstmarkt. Dan is er behoefte aan woorden die het hier en nu overstijgen. Laat het christendom daar in Europa nu eeuwenlang ervaring mee hebben."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden