Review

Bij nacht en ontij moet ze eropuit

De Vikingen komen!' stond kortgeleden in Vrij Nederland. En inderdaad, er komt een stroom Scandinavische thrillers op ons af. Tot mijn genoegen, want ik mag ik ze wel, die Noormannen. 'De stenen kist' is, naar ik meen, de eerste roman die van de Zweedse, in zijn vaderland beroemde, auteur Kjell Eriksson in het Nederlands is vertaald en hij smaakt naar meer.

Hij is geconstrueerd volgens de beste Scandinavische thriller-principes: niet louter sensatie, ook de nodige maatschappijkritiek, maar nooit met opgeheven vinger. Een jonge vrouw en haar dochtertje worden met opzet doodgereden, een paar dagen later wordt de man en vader gevonden, die in de rampauto zelfmoord heeft gepleegd. Zo lijkt het althans. Maar is het ook waar? Het zou kunnen, want de man had een ma & ICIRC;tresse van wie hij veel hield en het huwelijk was stukgelopen.

Maar hij was ook verknocht aan zijn dochtertje en had een afschuw van gin, terwijl hij daarvan minstens een halve liter heeft gedronken. Er zit iets heel anders achter, iets veel wereldwijders, iets wat te maken heeft met de jacht op dure medicijnen van multinationals. De puzzelstukken vallen soepel in elkaar, nergens krijg je het gevoel dat er iets wringt. De eveneens Zweedse Liza Marklund kennen we van andere boeken, mitsgaders haar hoofdpersoon, Annika, die in een vroegere roman haar afschuwelijke vriend vermoordde, werd vrijgesproken en er met een getrouwde man vandoor ging. Nu heeft ze twee kinderen, en werk en huishouden eisen een zware tol.

Ze moet de moord coveren op de tv-ster Michelle, die een hele horde vijanden heeft weten te verwerven. Bij nacht en ontij moet ze eropuit, tot misnoegen van haar man, die zijn trouw ziet wankelen. Spanning van de jacht en droefenis om misschien verloren liefde houden elkaar mooi in evenwicht; een zeer menselijke thriller die gelukkig nergens sentimenteel wordt.

Annie Holt is een Noorse en ze baseerde haar 'Je verdiende loon' op een waar gebeurd verhaal. Hoever de authenticiteit strekt kan ik niet beoordelen, maar de intrige zit goed in elkaar. Het gaat over een massamoordenaar en dat genre is zo langzamerhand wel uitgemolken, maar Anne Holt weet er toch nieuw elan aan te geven. In Noorwegen worden enkele kinderen ontvoerd. Twee zijn er doodgevonden, van een derde wordt taal noch teken vernomen. In de hoop dat het meisje nog leeft, kiest inspecteur Stubo voor een onconventionele aanpak: hij roept de hulp in van een psychologe. Die ziet er eerst het nut absoluut niet van in, doch zwicht voor zijn standvastigheid. Samen weten ze het raadsel op te lossen door terug te gaan naar een moordzaak uit 1956, waarbij iemand waarschijnlijk onschuldig is veroordeeld. Intrigerend en spannend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden