Bij het Nederlands Dans Theater wemelt het van potentiële choreografen dans

DEN HAAG - In de loop der jaren is de choreografie-workshop van het Nederlands Dans Theater een evenement geworden om watertandend naar uit te kijken. Niet alleen omdat het niveau van de jonge choreografen uit eigen gelederen over het algemeen zo hoog is, maar ook omdat zij van hun collega's vaak heel verrassende aspecten van hun persoonlijke kwaliteiten laten zien, die anders nooit of minder sterk aan bod komen.

Daags voor het jonge-choreografen-componisten-project in Amsterdam (zie de recensie hiernaast) was het Haagse alternatief te zien: maar liefst dertien bijdragen, waarbij in het totaal dertig dansers van NDT 1 en 2 betrokken waren.

Naduizelen

Na een dikke drie uur is het nog lang naduizelen van alle passen en bijbehorende dramatiek, die tot in de kleine uurtjes en in de uithoeken van het danstheater-huis beproefd werden. Zoals gebruikelijk beperkten vele beginners zich tot óf een duet óf bizarre taferelen op basis van performance en verkleedkunst. De uitschieters van dit jaar waren de creaties van Tessa Cook, Jorma Elo, Paul Lightfoot en Johan Inger. Daarnaast kreeg vooral Elke Scheepers twee fenomenale solo's te dansen. Nadat zij eerst wonderschoon kronkelend uit een bundel vodden tevoorschijn was gekomen in 'Crystal Clear Switch' van Karine Guizzo, wist zij een uur later heupwiegend alle aandacht gevangen te houden in haar solo te midden van tien omstanders in 'Differentation' van Nancy Euverink.

Grapje

Met haar 'To bee or not to bee' greep Tessa Cook haar eerste workshop-ballet aan voor een pretentieloos grapje over bloemetjes en bijtjes: op een veld van zonnebloemen darren vier buzzende bijen als onhandige trappelende kleuters rond hun koningin, Catherine Riesi. Al had het inhoudelijk weinig om het lijf, grappig was de definitieve vleugellam makende botsing aan het einde zeker. Van de dertien choreografen in spe deed Paul Lightfoot eigenlijk 'buiten mededinging' mee. Zijn talent is immers al jaren geleden ontdekt en ondertussen ook bevestigd.

Al ruimschoots heeft hij zijn inventiviteit en vakmanschap bewezen. In zijn 'SH-boom' (titel ontleend aan de song van Stan Freberg) was dat op slag duidelijk. Met droge humor en smeuiige, soepele dans profileerde hij zich als de Mister Bean van NDT 1. Vier bedremmelde jongens in wit ouderwets ondergoed plaatste hij tegenover vier strenge dames in zwart. Wat zijn ballet vooral zoveel vaart en de nodige understatements gaf, was zijn keuze voor die good old songs van Freberg, aangevuld met 'Auf Wiederseh'n Sweetheart, van Vera Lynn, de Sweetheart van de Forces.

Verrassingen

De twee echte verrassingen van dit jaar waren Johan Inger en Jorma Elo, die allebei reeds eerder aan workshops deelnamen en toen al blijk gaven choreografenbloed te hebben.

Inger maakte een fascinerend trio voor een vrouw en twee mannen, die - zeer onverwacht - uit eenzelfde figuur met breed vallende mantel tevoorschijn treden. Met een bijzonder krachtige vertolking van Lisa Drake, Stefan Zeromski en Jorma Elo was dit 'Next' ook de eerste psychologische compositie met kop en staart. De dubbelheid van de man achter dezelfde mantel, waardoor de vrouw vermalen wordt, was bovendien knap opgesplitst in de tegenstelling van twee strijkkwartetten, van Henryk Górecki en Michael Nyman. Jorma Elo's ballet 'Forest Rain' sloot helaas de avond af, hetgeen mijn concentratie niet bevorderde, want in het Haagse Danstheater aan het Spui was ondertussen ook de vochtigheidsgraad van een regenwoud bereikt.

Vervaarlijk

Wat mij van Elo's choreografie vooral bijbleef is een kostelijke openingsolo van Paul Lightfoot en een prachtig duet voor twee Samoeraiachtige vrouwen (Nancy Euverink en Elke Schepers) die vervaarlijk met zwaarden zwaaien en tenslotte merken dat er in hun bos weinig meer te kappen valt. Als deze workshop iets bewijst, dan is het toch wel dat het bij het NDT wemelt van potentiële choreografen. Waarom komen zij alleen op zo'n vol gepropte avond voor eigen claque aan bod?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden