Bij het maken van Vendetta haalde de werkelijkheid De Ploeg in: 'Onze Don is dood, hoe gaan we nu verder?'

De Ploeg heeft een nieuwe voorstelling gemaakt, 'Vendetta'.Een cabaretesk maffia-toneelstuk, in de lijn van TheGodfather-films. Moord, bloed, afpersing, leugens en bedrog inde vleesindustrie. En natuurlijk: de kwestie van de opvolging inde familie Calderone. De Ploeg - de mannen van NUHR, Titus TielGroenestege, Genio de Groot en Han Römer - riep hiervoor de hulpin van gastacteurs Marisa van Eyle, Lies Visschedijk encabaretier Najib Amhali. Hun eerste keer bij De Ploeg. Amhali volironie: “Schrijf maar op: het zijn amateurs. Dit is de eerste ende laatste keer dat ik zoiets doe!“

In Stadskanaal, waar ze twee dagen staan, wordt 's middags nogvolop gerepeteerd. Amhali staat losjes zijn witte overhemd testrijken. In de artiestenfoyer worden grappen gemaakt over dedode Domino-mus die een eigen condoleance-register heeftgekregen. Eenmaal op het podium neemt Han Römer de leiding:“Ondanks dat er vanochtend de loftrompet over ons gestoken is opde plaatselijke radio, moeten we kritisch zijn.“

Het middendeel behoeft aandacht. De café-scène wordt onderhanden genomen. Het gaat vooral om de overgang ernaar toe.Iedereen moet goed opletten wanneer 'ie op moet of moet beginnenmet praten. In een gesprekje tussen NUHRders Heerschop, Waas enVan Deudekom - die twee broers en een neef Calderone spelen -luistert het nauw. Wanneer moeten die jasjes precies aan? Römervanuit de zaal: “Langzamer! Neem je tijd. En wie praat doet zijnbril af.“ Het potje 'opgelegd pandoer spelen' gaat er zonderpardon uit. “Dat is geen zomergastje.“ Ploegtaal voor eenblijvertje.

Als Joep van Deudekom als Lupo de burgemeester moet omleggen,moet hij én aan zijn tekst denken én ook nog een goedehandelingen verrichten. Keer op keer speelt hij, samen met PeterHeerschop als de burgemeester, de scène totdat het klopt. Eenkoffertje openmaken, daaruit zijn wapen tillen en opbouwen tothet klaar is. Voor echte wapens koos De Ploeg niet, twee vingersnaar voren gericht werkt op het toneel ook prima. Heerschoplater: “Ik vind het geweldig dat je met twee vingers iemandbedreigt en dan komt er een knal uit. Dat wilde je vroeger tochal?! Maffiaatje spelen.“

De voorstelling begint in Theater Geert Teis om 20.00 uur. Hetmiddengedeelte waar die middag zo bloedig op is gerepeteerd,loopt als een trein. Nu is het het begin dat knelt. Het verhaalkomt langzaam op gang en het publiek lijkt in eerste instantiewat stug. Genoeg stof om na de voorstelling over na te praten.Omdat het nog een flink eind rijden is naar de Randstad wordtrond 23.00 uur de terugtocht ingezet. Voor het eerst moeten deramen weer gekrabt worden, men wenst elkaar een behouden reis.

Najib Amhali is in de auto serieuzer over de samenwerking metzijn collega-cabaretiers. “Ik wist dat ik een onderdeel van DePloeg zou worden, dat maakte het voor mij spannend. Ik bedoelvier, vijf jaar alleen toeren is ook leuk, maar op een gegevenmoment is de afwisseling nog leuker.“

Joep van Deudekom: “Maar je vindt het ook wel moeilijk omdatwe zo ontzettend gedetailleerd werken.“

Amhali: “Dat ben ik niet gewend. Er zijn meer mensen, je moettoch rekening houden met elkaar. Maar ik krijg behoorlijk veelruimte, ik kan bepaalde dingen zelf invullen. Dus ik voel me heelvrij.“

Elke keer als het over de film 'The Godfather' gaat beginnende ogen van de mannen te glimmen. 'Een mannending', roepen ze inkoor. Macht, geld en vrouwen is waar het in dat leven om draait.De bekendste gegevens - een Don met een hese stem, heetgebakerdepersonages, de gebaartjes en de typische muziek - komen in'Vendetta' in anderhalf uur langs.

Peter Heerschop: “Een jongensboek. Vol cliché-beelden overde maffia en een dun verhaaltje. Het materiaal dat we haddenleende er zich het meest voor om het filmisch te monteren. Dathebben we gedaan. Het is een overzicht van 40 jaar maffiafilmsen hoe wij dat als jongetjes hebben beleefd.“

Van Deudekom: Het beeld is enorm geromantiseerd in de film,want het is een keiharde, nare wereld die echt alleen maar overgeld gaat.“

Waas: “Er is een Italiaanse vrouw die al vanaf het begin vanhaar carrière de misdaden van de maffia heeft gefotografeerd enzij is heel erg kwaad op series als de 'Soprano's'. Het ismeedogenloos. De maffiosi, die oorspronkelijk uit de citruswereldkomen, hebben gedacht: we willen geld verdienen, hoe doen we dat?Nou, door afpersing en mensen kapot maken en doden en dat hebbenze volgehouden. Daar zit weinig romantiek in.“

Heerschop: “De kunst van maffiafilms is dat je kijkt naarmoordenaars en je vindt ze nog aardig ook. Al Pacino, Michael in'The Godfather' is echt goed. Je hoopt dat hij alles kan redden,maar hij blijkt de ergste! Hij vermoordt zijn eigen broer en zijnzwager.“

Zoals in elk maffia-epos speelt de opvolging een grote rol.Iedereen acht zich geschikt om de familie Calderone te leiden nade dood van de Don, de vrouwen doen daarin niet voor de mannenonder. In werkelijkheid speelde ook een opvolgingskwestie, op hetregie-vlak. De bedoeling was dat Willem van de Sande Bakhuyzen'Vendetta' zou regisseren, net zoals de vorige Ploeg-voorstelling'Festen'. Zijn dood haalde alles overhoop.

Heerschop: “We hadden eigenlijk dieper in die verziektefamilie willen duiken. Dat is het handelsmerk van De Ploeg. Diedrama-laag is er nu niet, omdat Willem er niet meer is. Datvinden we jammer, maar het is ook niet iets om lang bij stil testaan. De voorstelling is een letterlijke weergave geworden. Datis mooi, en heel tragisch. De Don, onze regisseur, is dood en hoegaan we verder? We hebben De Ploeg zorgvuldig samengesteld op demensen die er nu in zitten. Willem was daar een essentieelonderdeel van en hij is niet te vervangen, door niemand van ons.Wat achteraf prettig was, was dat we, in de tijd dat hijdoodging, juist met elkaar konden werken. Dat gaf ontzettend veelsteun. Daarom vind ik het mooi zoals het nu geworden is. Met alletwijfels die je eraan hebt.“

Viggo Waas is deze zomer vader geworden, voor hem gaf de doodvan Van de Sande Bakhuyzen een dubbel gevoel: “Een uur nadat wegehoord hadden dat Willem gestorven was, waren we al weer aan hetwerk. In de geest van. Hij was ook altijd aan het werk. Het isgek en wrang. Maar het is zoals het in de krant staat: degeboorteberichten staan boven de doodsberichten. Dat is dekringloop van het bestaan.“

Heerschop: “Ik merk dat nu pas een beetje het plezierterugkomt, het genieten van het spelen. Het is fijn dat Najiberbij is, dat geeft ons heel veel lol. Langzaam valt het op zijnplek.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden