Bij een natuurramp geven we, bij conflicten niet

giro555 | Er is 10 miljoen euro ingezameld voor de hongersnood in Afrika. Giro555 lanceert volgende week een actiedag op radio en tv. Hoe krijgen zij Nederland in actie?

JENDA TERPSTRA en REDACTIE BINNENLAND

De Verenigde Naties noemen het de 'ergste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog'. Door extreme droogte worden twintig miljoen mensen in Jemen, Somalië, Zuid-Soedan en Noordoost Nigeria met hongersnood bedreigd. De samenwerkende hulporganisaties in Nederland zijn sinds twee weken bezig geld in te zamelen op Giro555.

Hoe loopt de actie?

Farah Karimi, actievoorzitter van Giro555, noemt de campagne een succes: "Door de verkiezingen was de aandacht beperkt. Toch geven veel mensen, dat is hartverwarmend. De teller stond vrijdag op tien miljoen euro. Dat is boven verwachting. Minister Ploumen droeg twee miljoen bij, de rest komt van bedrijven en particulieren."

Geven mensen net zo gul als bij eerdere rampen?

Karimi: "Rampen kan je niet vergelijken. Bij een grote aardbeving, zoals in Haïti waar in een paar seconden enorme verwoestingen werden aangericht, geven Nederlanders snel en veel. Moeilijker is het als een ramp zich langzaam ontwikkelt of ontstaat door conflict. De respons is deze keer in de eerste dagen beter dan bij de actie voor de vluchtelingen uit Syrië of voor ebola. Dat zegt wel wat. Het is onacceptabel dat mensen in deze tijd nog doodgaan van de honger."

Wat is het verschil met eerdere hongersnoden in Afrika?

Karimi: "Het is anders dan de hongersnood van de jaren '80. Door klimaatverandering zijn de regenseizoenen niet meer voorspelbaar. Extreme droogte wisselt extreme regenval af. In sommige regio's zijn ook conflicten aan de gang. Alle organisaties die aangesloten zijn bij Giro555 geven in deze landen noodhulp zoals voedsel, water, sanitatie en medische hulp."

Wat moet er gebeuren om een publieksactie succesvol te maken?

Of een publieksactie lukt, hangt ervan af of Nederland de omvang van de ramp ziet, zegt Theo Schuyt, hoogleraar filantropische studies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. "Beelden van de ramp moeten mensen voortdurend bereiken via verschillende kanalen. Hongerende kinderen raken iedereen. Ten tweede: de oorzaak moet duidelijk zijn. Mensen geven wel bij een natuurramp, maar niet bij conflicten. Dit zijn slachtoffers van klimaatverandering, 'eigen schuld dikke bult' is hier niet van toepassing. Ook belangrijk is dat Hilversum een tv-avond houdt. Dan sluiten bedrijven zich aan, kinderen gaan langs de deuren, mensen halen in eigen kring geld op. Dat werkt het best."

Reageert het publiek niet cynisch op 'weer' honger in Afrika?

Schuyt: "Welnee. Als je de bovengenoemde punten toepast in een actie, en als mensen beelden van de ramp zien, trekt Nederland ook dit keer de portemonnee." Symbolen en iconen zoals Band Aid in de jaren '80 hebben daarbij een stimulerend effect volgens Schuyt. "Dit soort 'toeters en bellen' zijn altijd goed, maar niet noodzakelijk."

Wat kan Nederland de komende tijd tegemoet zien?

Karimi: "We bouwen de actie langzaam op. Tussen 25 en 29 maart gaat het meeste gebeuren. Dan houden we 'Vijf dagen voor Giro555'. Wij hopen dat scholen, sportclubs en bedrijven acties opzetten. Op 29 maart is de nationale slotdag, ook op radio en tv."

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden