Bij de 'nieuwe' Avro is niemand bevoorrecht

VERVOLG VAN PAGINA 1

Er zijn omroepen die in tijden dat het tegenzit uiterst geheimzinnig doen over hun ledenbestand. Vanwaar die openhartigheid bij de Avro?

"Om het grote verlies te verbloemen hadden we kunnen zeggen: de oplage van onze bladen is 800 000, wat wel gedaan wordt door andere omroepen. Maar ik wil voor mezelf helder hebben: zit ik met mijn koers goed of niet? Dus ook geen geldverslindende campagnes meer gericht op 'zwevende' leden, want die komen toch alleen maar op dekbedden en badjassen af. De Avro Club, die net is opgericht, is dan ook bedoeld om mensen die al abonnee zijn, die bewust voor ons gekozen hebben, te binden. Het is gewoon een marketing-methode, dat geef ik grif toe. Als wij een Pippi Langkous-serie hebben, dan maken we daar ook een CD van. Dat soort service."

De programma's die volgens Klap gezichtsbepalend zijn voor de Avro zijn de dramaserie 'Het Pleidooi', het satirische 'Glamourland' en de amusentsprogramma's 'In de hoofdrol' en 'De Uitdaging' met Angela Groothuizen. "Die blijken allemaal bestand tegen het geweld van RTL 4. Daar halen we een groot marktaandeel mee. Het probleem is alleen dat het publiek ze nog niet herkent als van de Avro. Dat heeft te maken met dat eerder door mij geschetste sociologische proces, maar ook met de samenwerking op Nederland 1 met KRO en NCRV. Het kiezen voor een genreprogrammering betekent dat je dwars door mekaar heen gaat uitzenden. Je hebt geen vaste avond meer. Als je al onze toppers achter elkaar zou zetten, zou je net zo succesvol zijn als de Vara nu op de zaterdagavond. In die zin oogst ik dus wel degelijk."

Hoezeer hij zijn programma's en mensen ook koestert, niemand heeft bij de Avro-nieuwe stijl een bevoorrechte positie, zegt Klap gedecideerd. Als voorbeeld noemt hij de dramaserie 'Het Pleidooi'. "Bij de voorvertoning zeiden journalisten tegen mij: 'Boudewijn, het zou de ondergang van het publieke bestel zijn als dit het niet goed zou doen'. Wat blijkt? Ook zo'n kwaliteitsprodukt scoort niet meer dan acht, negen procent (ruim 1 miljoen kijkers, red.). Dat is voor mij een enorme tegenvaller. Maar het zegt wel iets over het kijkgedrag. Ik wil het nog twee weken aanzien. Als dan blijkt dat er minder mensen naar kijken, dan kan het zijn dat we ermee stoppen, hoe vreselijk ik het ook zou vinden. Maar je praat wel over een investering van vijf miljoen. En dat betekent dat andere projecten onder druk komen te staan. Hetzelfde geldt voor onze jeugdprogrammering. Daar winnen we internationale prijzen mee, maar als het publiek het laat afweten moet je je toch ernstig afvragen of je er zoveel tijd en geld in moet blijven steken. Zover is het trouwens nog lang niet, want in de drie maanden dat we nu op zaterdagochtend bezig zijn (samen met KRO en NCRV, red.) zijn we een volwaardig alternatief geworden voor Telekids van RTL 4."

Klap erkent dat de samenwerking met KRO en NCRV het er voor de Avro niet makkelijker op maakt zich te profileren. "Je wordt gedwongen netgericht te denken, dat is waar. Maar er is nu eenmaal een noodzaak om samen dingen te doen en die is groter dan de angst voor het verlies van identiteit. Het betekent wel dat je je accenten moet verleggen. Op Nederland 1 zit bijvoorbeeld een overdosis informatie, zeker met de Ikon erbij. Je moet je dan afvragen of je nog wel zo nodig documentaires moet brengen. Of je dat niet aan anderen moet overlaten. De Ikon voor het zware werk, dan richten wij ons meer op de lichte service. Wat de actualiteiten aangaat idem dito. We zitten allemaal in dezelfde vijver te vissen. Je ziet nu al dat de redacties van de rubrieken van Avro, KRO en NCRV veel bij elkaar over de vloer komen, gebruik maken van elkaars mensen. Die ontwikkeling zal zich alleen maar doorzetten. In de keuze van je dilemma's en de aanpak daarvan moet je je onderscheiden van KRO en NCRV. Maar inderdaad, het is nu een stuk moeilijker om je als Avro te profileren dan op een net met Tros en Veronica. Dan was het chique tegenover plat amusement geworden."

Klap waakt ervoor te vertrouwen op een of twee coryfeeen. "Ik heb Ria Bremer en Karel van de Graaf op informatief terrein, Mies, Angela en GertJan Droge voor het amusement. Dan kom ik niet in problemen als er een wegvalt."

Karel van de Graaf een coryfee? Afgelopen zaterdag had Sonja maar liefst een miljoen kijkers meer.

"Karel blijft voor mij het journalistieke middelpunt van de Avro. Hij is geen ideale schoonzoon, geen lieve man. Gewoon een journalist met grote kwaliteiten. Dat zijn talkshow niet zo hoog scoort heeft te maken met het tijdstip, de programmatische opbouw. Daar moeten we misschien iets aan gaan doen. Karel is ook geen Sonja of Ursul. Minder gelikt, controversieler. De formule van zijn show is gewaagd, wat van te voren zo spannend leek te worden kan er in de uitzending niet uitkomen. Ik zie Karel op zo'n moment ook zweten."

Misschien wel het grootste pluspunt is dat de rust is weergekeerd aan de 's-Gravelandseweg. De programma's voor dit jaar zijn af. Er kan nu al gesleuteld worden aan formules en er is ruimte geschapen voor jonge mensen om zich verder te ontwikkelen. "Achter de schermen zijn we druk bezig met vernieuwen, zodat we meteen iets achter de hand hebben. Ik verwacht het volgende seizoen veel van de nieuwe generatie. Mensen als Jessica Broekhuis, Umberto Tan en Roeland Kooijmans. En natuurlijk Angela Groothuizen. Ik heb zelden iemand zo warm, eerlijk en hardwerkend iets zien doen als Angela. Die heeft wat Mies ook heeft. Die kan spontaan in tranen uitbarsten, zonder dat er op effect gejaagd wordt. Met zulke mensen moet je voorzichtig omspringen, ze niet te vroeg in het diepe gooien. Je moet ze koesteren en op het juiste moment naar voren schuiven."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden