Bij De Bijenkorf 'Dure merken zijn niet beter'

Sinds het instorten van de fabriek in Bangladesh staan vooral high street-winkelketens als Mango en H&M onder druk om de arbeidsomstandigheden bij hun leveranciers te verbeteren. Maar de kleding van duurdere merken wordt ook vaak in onveilige fabrieken geproduceerd. Zo kwamen in 2010 29 arbeiders om bij een brand in een Bengaalse fabriek van PVH, het bedrijf achter Tommy Hilfiger en Calvin Klein. In hoeverre staan de klanten van de Bijenkorf in Amsterdam, waar deze merken verkocht worden, stil bij de makers van hun aankopen?

Op de damesafdeling houdt Emma Hofman (17) een blouse in haar handen. "Mijn kleedgeld is eigenlijk al op, maar deze ga ik toch even passen." De scholiere koopt soms duurdere merken als Abercrombie & Fitch, maar shopt ook regelmatig bij H&M. Ze verwacht dat duurdere kleding onder betere arbeidsomstandigheden wordt gemaakt. "Als een merk 100 euro voor een shirt vraagt, dan steken ze waarschijnlijk ook meer geld in de productiekosten van dat shirt, toch?"

Nicole Glerum (48) verwacht niet dat de merken die in de Bijenkorf te koop zijn in veiligere fabrieken worden gemaakt. "Sneakers van Nike zijn ook vrij prijzig, maar worden toch in nare sweatshops in derdewereldlanden gemaakt. De hoge prijs wordt verbonden aan de merknaam, niet aan de productiekosten." Ze overweegt daarom ook niet om haar twee zoons meer kleedgeld te geven. "Wel probeer ik ze bewust na te laten denken over de oorsprong van hun kleding, maar ook dat is een uitdaging. Als ik zelf niet goed weet waar ik duurzame kleding kan kopen, hoe leer ik mijn kinderen dan waar ze op moeten letten?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden