Bier gaat niet de diepte in

REMKE DE LANGE

In a Better World / Hævnen
Regie: Susanne Bier. Met: Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen. In 15 filmtheaters

Aan het begin van 'In a Better World' zit een blanke man, tikje zwaar, modieus bebaard, in een open auto die door een stoffig Afrikaans landschap rijdt. Erachteraan hollen zwarte, joelende, armzalig geklede kinderen. Hij gooit ze een voetbal toe en wat zijn ze daar blij mee!

Wat een fijne man. Een goed mens. Hij weet het van zichzelf. Heel even draaien zijn lippen in een zelfgenoegzame krul. Het is een mooi klein, betekenisvol moment waarmee de Deense scenariste-regisseuse Susanne Bier van start gaat. In films als 'Brothers' en 'After the Wedding' bracht ze haar personages in moreel lastige parketten en dat doet ze nu opnieuw. Anton (Mikael Persbrandt) is een arts die in een geïmproviseerd hospitaaltje in een vluchtelingenkamp gruwelijk verminkte mensen op het nippertje weet te redden. Mooi werk. Zijn gezinsleven in Denemarken staat er minder florissant bij: zijn zoon, op school gepest, raakt bevriend met een nieuwe leerling. Samen komen de 11-jarige jongens diep in de problemen. Anton is een warme vader met een hoge moraal die dingen zegt als 'Niet slaan als iemand jou slaat, die ander is een idioot'. Mooi standpunt.

Maar hij komt op een kruispunt in zijn leven. Misschien is zijn hoge moraal een van de luxe-items die hij in zijn zonnige Ikea-leven met een mooie blonde vrouw en buitenhuis voor lief neemt. Misschien is hij nooit echt moreel getest. Tot nu.

Het is een thema dat meerdere hedendaagse verhalenvertellers bezighoudt. Herman Koch in 'Het Diner' en Christos Tsiolkas in de internationale bestseller 'The Slap' doen iets vergelijkbaars: ze onderzoeken hoe mensen in de gegoede middenklasse welvaart en maatschappelijk succes verwarren met moreel gelijk. En het zich kunnen permitteren echt lastige vraagstukken uit de weg te gaan.

Het register van hevige emoties dat Bier in het uitstekende melodrama 'After the Wedding' met bravoure en slim gedoseerd opentrok, komt ook nu aan bod, maar toch gaat 'In a Better World' niet erg diep. De film krabbelt aan het suikerlaagje dat we civilisatie noemen, maar is niet nieuwsgierig naar de rauwe onderlaag. De ouders van de twee jongens hebben het even zwaar. Maar de crisis wordt fluks aangepakt en de orde hersteld. Anton is een fijne man. En hij weet het van zichzelf. Bier stuurt aan op een behaagziek einde dat haar een Golden Globe en Oscar opleverde. Maar als kijker ben je niet zo uit het lood geslagen als je, na dat eerste glimlachje, had gehoopt.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden