Biennale Venetië krijgt met Franse conservator historische accenten

Van onze kunstredactie VENETIE - De afdeling beeldende kunsten van de Biennale van Venetië komt volgend jaar onder leiding van de Franse museumdirecteur en kunsthistoricus Gerard Regnier te staan. Twee andere afdelingen van de biënnale, architectuur en theater, krijgen respectievelijk de Oostenrijker Hans Hollein en de Spanjaard Lluis Pasqual als artistiek directeur.

Het gebeurt zelden dat de raad van bestuur van de Biennale een nietItaliaan als conservator aanstelt. Met deze stap wil de raad kennelijk voorkomen dat er opnieuw ruzie ontstaat zoals dat enkele jaren geleden het geval was toen kunstcriticus Achille Bonito Oliva als conservator van de Biennale van 1993 werd aangesteld. Oliva kreeg voor zijn concept van de 45ste Biennale bijzonder veel kritiek te verduren.

Gerard Regnier, 54 jaar oud, is directeur van het Picasso Museum in Parijs. Naast deze functie organiseert hij tentoonstellingen die doorgaans een sterk conceptuele inslag hebben. Zo was dit jaar in Parijs van zijn hand de expositie 'L'Ame au Corps' te zien die de relatie tussen kunst en wetenschap in de laatste 200 jaar in beeld bracht. In de jaren '80 was Regnier conservator in het Centre Pompidou, waar hij bekend werd vanwege zijn voorkeur voor figuratieve kunst. De benoeming van Regnier heeft in Italië protesten gewekt van de zijde van tegenstanders van deze vorm van kunst. Zij verwachten dat Regnier met 'herkenbare' kunst een stempel op de Biennale zal zetten. Die angst lijkt inmiddels gewettigd, want Regnier heeft gezegd dat hij het honderdjarig bestaan van de manifestatie, die volgend jaar overigens voor de 46ste keer wordt gehouden, met een groot historisch overzicht wil memoreren. Het ligt niet in zijn bedoeling om de geschiedenis van de Biennale op de voet te volgen, maar om een beeld te geven van hoe kunstenaars in de laatste honderd jaar naar het menselijk gezicht hebben gekeken. Regnier verwijst hiermee naar het feit dat in 1895 voor het eerst een identificatieplicht in Europa ontstond en burgers zich moesten kunnen legitimeren.

De nieuwe conservator denkt wat de tentoonstelling betreft aan een mengvorm van klassiek-moderne en eigentijdse kunst. Zo zou hij werk van de schilders Francis Bacon en Lucian Freud willen combineren met virtual reality en video's van Bill Viola en Bruca Naumann. In een tweede sectie zou hij aandacht aan de culturele uitwisseling tussen Oost- en West-Europa willen besteden, waarbij de stad Venetië als een scharnierpunt wordt gezien. Namen die Regnier in dit verband noemde, zijn onder anderen Malevitsj, Kandinsky, Pollock en Guston.

Als het aan Regnier ligt, komt er in 1995 geen aparte jongeren-afdeling op de Biennale. Daarmee komt een einde aan 'Aperto', een initiatief dat in de jaren '80 werd ingezet om aankomende talenten bij een groot publiek te introduceren. 'Jongeren zullen op de Biennale wel vertegenwoordigd zijn, maar in samenhang met historische kunst'', aldus Regnier.

Het is voor de tweede keer in korte tijd dat een Franse museumdirecteur als leider van een grote internationale kunstmanifestatie wordt benoemd. Eerder dit jaar werd bekend dat Catherine David directeur van de tiende Documenta wordt, die in 1997 in het Duitse Kassel wordt gehouden. David, die conservator is van de Galerie National du Jeu de Paume in Parijs, komt binnenkort naar Nederland. Volgende week donderdag geeft ze een (Engelstalige) lezing in het Stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven (aanvang 20 uur) over het thema 'De relatie tussen westerse en niet-westerse kunst'.

Een Engelsman is benoemd tot directeur van het Museum of Fine Arts in het Amerikaanse Boston. Malcolm Rogers, die 45 jaar oud is, is thans nog verbonden als adjunct-directeur aan de National Portrait Gallery in Londen. Hij volgt in Boston Alan Shestack op die directeur van de National Gallery of Art is geworden. Rogers is specialist op het gebied van 16de, 17de en 18de eeuwse portretkunst. Het museum in Boston koos hem, omdat hij drie eigenschappen combineert die het museum op dit moment bijzonder gelegen komen. “Hij is een briljant wetenschapsman, een uitstekende manager en een ervaren fondsenwerver”, aldus het museumbestuur.

Rogers zal zich vooral in zijn functie van fondsenwerver moeten waarmaken. Het museum in Boston maakt in financieel opzicht een moeilijke tijd door. Vanwege een tekort van zes miljoen gulden, opgebouwd in enkele jaren, zijn in de afgelopen tijd al veertig man personeel op straat gezet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden