Bezos is de enige niet, die brood ziet in de 'oude' media

'Sommige rijken houden van auto's, anderen houden van kranten'

NEW YORK - Sommige rijken houden van auto's, jachten en privévliegtuigen. Anderen houden van kranten, schreef financieel columnist Andrew Ross Sorkin gisteren in The New York Times over de verkoop van The Washington Post aan miljardair en Amazon.com eigenaar Jeffrey P. Bezos. Ross Sorkin is niet de enige die suggereert dat de eigenaar van Amazon.com wellicht uit piëteit de oude Washingtonse titel kocht.

Amerikaanse dagbladen worstelen met dezelfde problemen als sommige van hun Nederlandse collega's. Lezers van de papieren krant lopen weg en advertentie-inkomsten dalen. Maar met de opmerkelijke aankoop van The Washington Post gloort hoop aan de horizon van de oude mediareus.

Internet vormt zowel een grote bedreiging als een grote kans voor de 'oude media'. The New York Times heeft een betaalmuur op de website; 699.000 betalende abonnees lezen de krant online. Dat is een stijging van 35 procent ten opzichte van vorig jaar. The New York Times haalt nu bijna een kwart van zijn advertentie-inkomsten uit online advertenties.

The Washington Post is nog lang niet zover. De krant was tot de dag van gisteren zoekende naar een internetstrategie. De oplage is met een derde gedaald tot 475.000 (838.000 op zondag).

Dé vraag op dit moment is wat internetondernemer Bezos wil met The Washington Post, en of hij de krant met zijn vooruitziende blik nieuw leven kan inblazen.

De worsteling in medialand is nog lang niet voorbij. Dat is te zien bij Newsweek. Het tijdschrift is sinds dit jaar alleen nog online te lezen. Voor het vierde kwartaal van dit jaar wordt voor het eerst in lange tijd winst voorspeld. Toch verkochten multimiljonair Barry Diller en de erfgenamen van de plotseling overleden Sidney Harman Newsweek deze week aan online mediagroep IBT. Volgens hoofdredacteur Tina Brown vindt Newsweek het moeilijk online richting te vinden, vooral omdat ze tot vorige week moest bestaan naast een andere titel van IAC: de website Daily Beast. De samenwerking tussen een oud en een nieuw medium bleek niet te bewerkstelligen. Brown gaf in mei aan de markt te gaan verkennen om een titel van de hand te doen. Dat is Newsweek geworden.

In het Amerikaanse medialandschap werd deze week een andere belangrijke titel verkocht. Vrijdag betaalde de eigenaar van de Boston Red Sox, John Henry, 70 miljoen dollar voor The Boston Globe, een krant van The New York Times die in 1993 nog 1,1 miljard dollar waard was.

Bezos is niet de eerste internetondernemer die een oud medium aanschaft. Chris Hughes (29), medeoprichter van Facebook, kocht vorig jaar The New Republic, een tweewekelijks links-liberaal tijdschrift over politiek en kunst. "We consumeren nieuws anders dan twintig jaar geleden, of zelfs twee jaar geleden. iPads, telefoons, weblogs en kranten, we vinden overal wat. Maar we verwachten per medium iets anders. Een ding blijft belangrijk: de kracht van het merk", schrijft Hughes in een stuk over The Washington Post-verkoop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden