Beyoncé is boos

Beyoncé blies de band Coldplay van het podium af, tijdens hun gezamenlijke optreden in de pauze van de Super Bowl. Met reden.

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: harmenvandijk@trouw.nl

Iedere artiest droomt ervan het pauzenummer te verzorgen van de Super Bowl, hét sportevenement van de VS. Als je het een beetje goed doet, praat niet alleen heel Amerika, maar de hele wereld erover. Zelfs mensen die geen idee hebben welke sport er nou eigenlijk wordt gespeeld tijdens die Super Bowl.

Vorig jaar wist Katy Perry haar carrière naar een hoger plan te tillen door op een enorme mechanische tijger het stadion binnen te rijden. Janet Jackson komt nooit meer af van 'nipplegate' - tijdens haar optreden floepte per ongeluk-expres een borst uit haar jasje.

Dit jaar viel de Britse band Coldplay de eer te beurt. Ze vroegen, dat is ook gebruikelijk, collega-artiesten een gastoptreden te verzorgen in hun miniconcert - alles bij'elkaar duurt de show maar vijftien minuten. Zodoende deelde Coldplay het podium in het stadion in San Francisco met Bruno Mars en Beyoncé. Nou ja, deelde: ze werden er door Beyoncé volledig vanaf geblazen. De Britten hadden bedacht een eenvoudig optreden te doen, waarin hun muziek centraal stond. Beyoncé trok juist alle registers open: ze zong een gloednieuw nummer, 'Formation', in een superstrakke choreografie, uitgevoerd door tientallen danseressen in coole outfits. Vuurwerk! Queen Bey, zoals ze wel genoemd wordt, was in topvorm.

Dan zou u kunnen zeggen: dat is niet zo aardig. Als je te gast bent op een feestje gun je de gastheren de spotlights. Maar Beyoncé wilde even niet charmant zijn. Want ze is boos, net als zoveel andere Afro-Amerikanen, over de politiekogels die steeds maar weer zwarte slachtoffers maken. De strakke choreografie bleek bij nadere beschouwing een explosief statement: de danseressen vormden een enorme X, ze hadden baretten op en staken hun vuisten in de lucht - overduidelijke verwijzingen naar Malcolm X en The Black Panthers, het militante zwarte verzet uit de jaren zestig en zeventig. Het zwartleren pakje van Beyoncé was afgezet met kogelriemen.

Zo kenden we Queen Bey nog niet. Ze kreeg eerder vaak het verwijt dat ze veel te wit was, te veel showbizz-elite. Met dat imago maakt ze nu korte metten. In het nieuwe nummer zingt ze: 'Ik hou van mijn negerneus met Jackson 5-neusvleugels'. Een sneer naar Michael en Jermaine Jackson die op latere leeftijd hun neuzen smaller lieten maken door de plastisch chirurg. De videoclip die bij 'Formation' gemaakt is, staat bol van de verwijzingen naar het slavernijverleden, de gebrekkige hulp aan zwarte Amerikanen na orkaan Katrina en de de Black Lives Matter-beweging, die zich verzet tegen politiegeweld. Beyoncé's man, producer Jay Z, doneerde afgelopen weekend anderhalf miljoen dollar aan die organisatie.

Natuurlijk zijn er mensen kwaad dat Beyoncé het nationale sportevenement heeft aangegrepen - misbruikt zeggen haar tegenstanders - om een politiek statement te maken.

Ze kunnen hun borst nat maken. Over twee weken worden de Oscars uitgereikt. De witte Oscars, zoals ze nu al heten, omdat er alleen maar blanken voor belangrijke prijzen in aanmerking komen. De boosheid daarover groeit nog steeds. De zwarte komiek Chris Rock zal de show presenteren. Benieuwd waar hij mee komt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden