Bewuste klant koopt tóch vaak genetisch gemodificeerd eten

ANJEL PUNTE

Nederlanders zijn opvallend eerlijk over het kopen van genetisch gemodificeerd voedsel. Bijna 57 procent zegt niet te weten of ze producten koopt met het GM etiket - het kenmerk voor genetisch gemodificeerde producten. En dat klopt, concluderen wetenschappers van de Technische Universiteit Delft in een onderzoek naar het werkelijke koopgedrag van consumenten.

"Tot nu toe is er vooral opinieonderzoek gedaan", zegt onderzoeker Patricia Osseweijer. Sinds het etiket verplicht is, kan onderzoeksbureau Gfk haar consumentenpanels inzetten om de producten te scannen, en daarmee het daadwerkelijke koopgedrag vastleggen. "We dachten lange tijd dat mensen negatief tegenover gemodificeerd eten stonden. Nu we naar het gedrag hebben gekeken, kun je zeggen dat de meesten er niet zo mee bezig zijn. Ze letten er niet echt op." Behalve Nederland deden ook Tsjechië, Duitsland, Estland, Polen, Slovenië, Zweden en Groot-Brittannië mee. In totaal zegt 30 procent gemodificeerd voedsel bewust te vermijden. Een op de vier heeft dat gedurende het onderzoek niet waar kunnen maken en haalde minimaal één GM-etiket in huis. De Tsjechen hebben het meest lak aan gemodificeerd eten. Terwijl daar zo'n 35 procent meer mensen dan in Nederland zegt weet te hebben van de verplichtte GM-labels. Consumenten letten doorgaans vooral op de prijs, houdbaarheidsdatum en eventueel het etiket als er een allergie in het spel is.

De 30 procent die het zegt te vermijden, vindt Osseweijer weinig, vergeleken met wat men tot nu toe dacht. "Verschillende grote producenten, ook in Nederland, hebben de afgelopen jaren GM-gecertificeerde producten uit de markt gehaald. Reden daarvoor waren onder andere de opinieonderzoeken waaruit bleek dat de consument stellig geen gemodificeerd voedsel wilde hebben. Een belangrijke conclusie is dat wat de consumenten zeggen te willen kopen, vaak iets anders is dan wat ze daadwerkelijk doen. Wat betreft GM etiketten: ze letten er niet zo op of ze vinden het toch veel minder belangrijk dan wij altijd dachten."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden