Bewoners van De Pijp willen 'geen gemol in de Bol'

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Klokslag half acht laten twee actievoerders een inktzwart spandoek neer voor de ogen van de Amsterdamse gemeenteraadscommissie die over het openbaar vervoer gaat. 'De metrorel die komt er wel', weet de volgepakte publieke tribune met enige moeite te ontcijferen.

Het spook van de Nieuwmarkt waarde gisteravond weer door de Stopera: een bijna voltallige gemeenteraad, die de aanleg van een ondergrondse voor de hoofdstad van levensbelang acht, tegenover een zaal vol Amsterdammers die van geen metro weten willen. 'Metro Rot Op' staat er op menig t-shirt en 'Geen gemol in de Bol' op de sandwichborden. Want zo heet de Ferdinand Bolstraat kortweg onder Amsterdammers.

Tot enkele weken terug leek de geplande metrolijn van Amsterdam-Noord naar spoorstation Zuid/WTC keurig De Pijp te omzeilen. De metro, die uiteindelijk Purmerend en Zaanstad op snelle wijze moet gaan verbinden met Amsterdam en Schiphol, volgde de Boerenwetering, een loze waterverbinding aan de rand van het stadsdeel. Maar sinds het college van B en W alsnog koos voor de snelste en qua passagiersaantal aantrekkelijkste route, dwars door de Pijp, is het oorlog met dat stadsdeel.

De aanvoerder van het verenigd verzet, Frank van Dorp van het Platform Metro, verstoort de hoorzitting over de metro al voordat die goed en wel is geopend door voorzitter Annemarie Grewel. Hij eist dat hij als eerste het woord mag voeren. “Ik kan u wel aan het woord laten omdat u hard schreeuwt, maar dat lijkt me niet terecht”, interrumpeert Grewel droogjes. Maar Van Dorp blijft staan waar-ie staat. Hij doet de jaren zeventig herleven met zijn vuurrode jasje en ringbaard. Grewel geeft hem uiteindelijk dan maar het woord. “Dan ben je maar van dit soort mensen af.” In gloedvolle bewoordingen steekt Van Dorp daarop zijn rede af. 'Een ramp voor de stad' noemt hij de nieuwe metrolijn, en 'waanzin'. En hij oogst een donderend applaus met zijn wat dramatisch aandoende slotzin “Stop de Noord-Zuidmetro, red de stad!”

Ook de vervoersorganisatie Mokum Mobiel is tegen. “De Noord-Zuidlijn is een regionale lijn, geen stadslijn. Waarom niet eerst die regionale aanvoerlijnen aanleggen?”, vraagt een woordvoerster. “In de binnenstad is al voldoende openbaar vervoer.”

Trambestuurder Peter de Koning vreest dat het noodlijdende Gemeentevervoerbedrijf voor de zoveelste keer moet bloeden als er geld moet bij de nieuwe metro. En de zin ervan ontgaat hem volledig. “Nederland is vreselijk aan het vergrijzen. Maar we hebben een gemeenteraad die bejaarden onder de grond wil hebben.”

“De nieuwe metro is een oorlogvoering tegen de ondernemers, tegen de buurt en tegen alle Amsterdammers”, briest marktkoopman A. Dol van de Albert Cuyp. Hij voorspelt dat de aanlegwerkzaamheden de toch al noodlijdende dagmarkt om zeep zullen helpen.

De enkele voorstander wordt door de zaal weggejoeld, ondanks vermaningen van Grewel. Het is wel muisstil bij De Vries Nobles, eigenaar van een eetcafé in De Nes. Die vertelt over de overlevingsstrijd van winkels en horeca in het door dagelijkse files onbereikbaar geworden stadshart. Wat de middenstand betreft, komt die metrolijn er liever vandaag dan morgen, zei hij. Maar dat alleen is niet genoeg. Als het stadsbestuur niet meer zijn best gaat doen om automobilisten uit hun auto te krijgen voordat ze de stad inrijden, “kan de gemeente alsnog op grote tegenstand en verzet rekenen. Want dan tekenen de ondernemers door de bouwwerkzaamheden hun faillissement.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden