Bewijslast pinpasfraude ligt bij bank

Het artikel 'Paniek! Mijn pinpas is gejat' (Tijd, 12 september) vermeldt een hardnekkig misverstand. ICT-jurist Hans Engelfriet beweert dat banken sinds de invoering van hun Uniforme veiligheidsregels schade door pinpasfraude minder vaak zouden vergoeden: Volgens hem heeft dat te maken met de regelgeving die november 2013 is ingegaan: "Sindsdien moeten consumenten vaker zelf bewijzen dat ze niet grof nalatig waren, terwijl de bewijslast eigenlijk bij de banken ligt."

Die 'nieuwe regelgeving' verwijst naar de Uniforme veiligheidsregels particulieren voor elektronisch bankieren en betalen. Deze regels zijn in nauw overleg met de Consumentenbond en De Nederlandsche Bank opgesteld. De wet is bij de invoering van de gebruiksregels niet aangepast en blijft helder over de bewijslast: die ligt bij de bank.

De Uniforme veiligheidsregels hadden vooral tot doel een einde te maken aan de uiteenlopende regels die elke bank kende. De uniforme regels bieden eenvoud en duidelijkheid. Dat banken er de verantwoordelijkheden richting klanten mee willen afschuiven, is onjuist. De wijze waarop banken schade door pinpasfraude vergoeden, veranderde niet.

Als een bank het vergoeden van schade afwijst, kan een klant bezwaar maken bij het KiFiD. Sinds 2012 deed het KiFiD slechts veertig uitspraken in zulke zaken. In twaalf gevallen werd een klant (gedeeltelijk) in het gelijk gesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden