Beursgang moet landelijk net van laadpalen opleveren

Fastned wil binnen drie jaar 200 snelladers voor elektrische auto's aan de snelwegen hebben

De laadtijd voor elektrische auto's blijft de komende jaren ongeveer twintig minuten, verwacht Bart Lubbers. Maar een belemmering voor grootschalig gebruik van de duurzame auto's is dat niet, meent de medeoprichter van Fastned. Daarom wil Lubbers op de beurs voor midden- en kleinbedrijf NPEX 40 miljoen euro ophalen om een landelijk dekkend netwerk van snellaadstations aan te leggen. Vanaf vandaag zijn op de beurs aandelen Fastned te koop, voor 10 euro per stuk.

Voor Lubbers begint alles met de locaties. Met Fastned-partner Michiel Langezaal werkte hij bij een Delfts bedrijf dat snelladers maakte. Interessant, die techniek, vond het tweetal. "Maar het belangrijkste is de plek waar die snelladers staan. Net als bij benzinestations, vind je de beste locaties natuurlijk langs de snelweg. Uit dat idee is Fastned ontstaan; snellaadstations plaatsen op de beste locaties."

Er zijn nu negen stations. Aan nog eens tien stations wordt gebouwd. Het plan is om met het geld dat de beursgang binnenbrengt, in drie jaar tijd tweehonderd stations langs de snelwegen te plaatsen.

Tanken en betalen wordt daar kinderlijk eenvoudig, zegt Lubbers. "Daarvoor hebben we een app ontwikkeld. Als je aankomt, zegt de app: welkom op station Hondsdiep, om een voorbeeld te noemen. De app vraagt je een keuze te maken uit de beschikbare laders en dan druk je op 'start' op je telefoon. Ben je na een minuut of twintig klaar, klik je op 'stop'. Het bedrag wordt via de app automatisch van je rekening afgeschreven."

De grote vraag is nu: wat moet je in vredesnaam doen gedurende die twintig minuten op het laadstation? "Wat wij op alle stations zien, is dat mensen hun mail checken", zegt Lubbers. "Op de telefoon, maar ook op de laptop, want er is gratis wifi op alle stations. En wie niet in zijn mail duikt, wandelt naar het station voor een kop koffie."

Dat ritueel houdt nog wel enige tijd stand. "De laders worden steeds sneller, maar de accu's worden ook groter. Zolang beide ontwikkelingen gelijke tred houden, blijft de laadtijd gelijk. Maar je kunt natuurlijk wel langer rijden."

"Wij verwachten dat er een moment komt waarop het bereik voldoende is en uitkomt op een paar honderd kilometer. Vanaf dat moment gaat de ontwikkeling van de laders sneller dan die van de accu's en loopt de wachttijd terug."

Al blijft de laadtijd langs de snelweg met twintig minuten fors in vergelijking met benzine tanken, het kan nog veel langzamer. Wie de auto thuis oplaadt via de 230 volt-draad, moet soms meer dan acht uur geduld hebben.

De laadpalen in steden zijn sneller, maar ook die halen het niet bij de snelladers van Fastned. Ter vergelijking: de stedelijke laadpalen hebben een capaciteit van 3 tot 11 kW. Bij een snellader loopt dit op tot 50 kW.

Mede daarom is de prijs per kWh bij snelladers hoger dan bij de gemeentelijke laadpalen. Bij een snellaadstation van Fastned betaalt een automobilist iets meer dan 80 cent per kWh. Dat is aanzienlijk meer dan de 30 cent per kWh bij de stedelijke laadpalen. En thuis kost een kWh slechts 23 cent.

De hogere prijs heeft volgens Fastned onder meer te maken met de investeringen die het bedrijf doet, zowel in de snelladers als in de stations langs de snelweg. Bovendien zit op de laadpalen in de steden nog subsidie, die op termijn zal verdwijnen, zo verwacht Fastned.

Een streep door de rekening voor Fastned kan de ontwikkeling zijn van auto's met brandstofcellen, die niets hebben aan laadpalen, maar waterstof moeten tanken.

De Japanse overheid kondigde onlangs aan met Toyota en Honda flink in te zetten op deze techniek. Die ontwikkeling komt te laat, denkt Lubbers. "Er worden al honderdduizenden elektrische auto's geproduceerd, en er zijn nog maar enkele tientallen testmodellen op waterstof zijn. De auto-industrie heeft gekozen. Het wordt elektrisch rijden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden