Beurs 55-plusser goedgevuld

Toch laten adverteerders de babyboomers links liggen. 'Een gemiste kans.'

Nederland is eind 2013 met de hakken over de sloot uit de economische crisis gekomen. Nog steeds is de groei minimaal, als er al groei is. De lonen compenseren al jaren niet of nauwelijks de inflatie. Het beschikbaar inkomen van de Nederlandse huishoudens is vorig jaar met 1,1 procent gemiddeld gedaald. Met wie jaagt Nederland de economie aan?

"55-plussers hebben de meeste koopkracht in Nederland, maar bedrijven en adverteerders negeren juist hen." Dat is een gemiste kans, zegt Sweder van Wijnbergen, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Juist 55-plussers kopen volgens Van Wijnbergen vaak een tweede huis, een motor of een boot. En dat kunnen ze vaak makkelijk betalen.

Waar 70 procent van alle Nederlanders bovenmodaal verdient (oftewel minimaal 33.000 euro per jaar), strijkt 77 procent van de 55-plussers meer op dan Jan Modaal. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 55-plussers vallen ook bovengemiddeld vaak in de hoogste inkomenscategorie van het CBS. Ze verdienen dan minimaal 111.100 euro per jaar.

55-plussers hebben niet alleen meer inkomen dan de rest van Nederland, maar ook meer vermogen. "Luxebedrijven als Mercedes weten dat", zegt Van Wijnbergen. "Maar ze willen hip zijn en daarom richten zij zich niet op de babyboomers." Van Wijnbergen vindt het onverstandig dat kledingketens als Zara alleen mikken op jonge mensen. "Daarvan zijn er relatief weinig én ze hebben weinig geld. De modewinkels veroordelen zichzelf tot het goedkope segment."

Ook in de reclamewereld vormen 55-plussers een vergeten groep. De meeste adverteerders richten zich op zogenoemde boodschappers, mensen tussen de 25 en 49 jaar. "Reclamemakers gaan ervan uit dat 55-plussers hun boodschap ook wel zien", zegt Michel van der Voort, directeur van de Stichting Promotie Televisiereclame (Spot). De weinige reclames die wel voor 55-plussers zijn bedoeld, spreken de doelgroep niet aan, denkt Van Wijnbergen."In die reclames worden 55-plussers neergezet als oude mensen. Maar 55-plussers zijn tegenwoordig gezonder en actiever dan vroeger, ook na hun pensioen."

Reissector
De reisbranche is een van de eerste sectoren die zich wél richt op 55-plussers. Deze groep gaat vaker op vakantie dan de groep onder de 55 jaar. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Waar in 2002 nog 2,8 miljoen 55-plussers op reis gingen, waren dat er in 2012 al 3,5 miljoen, ondanks vijf jaar economische crisis. Samen boekten de 55-plussers ruim 11 miljoen vakanties. Mensen ouder dan 55 jaar gaan gemiddeld vaker dan drie keer per jaar op vakantie, terwijl 55-minners minder dan drie keer per jaar hun koffers pakken. De meerderheid van de 55-plussers viert vakantie in eigen land. Volgens het CBS is dat vaak om gezondheidsredenen.

Motoren
Bijna een kwart van alle motoren (ruim 172.000 stuks) is van 55-plussers, tegenover ruim 14 procent in 2008, blijkt uit cijfers van Bovag en het Centraal Bureau Mobiliteit Informatie. Het totaal aantal geregistreerde motoren nam tussen 2008 en 2014 toe met zo'n 13 procent naar ruim 715.000 exemplaren, terwijl het motorbezit onder 55-plussers steeg met bijna 90 procent. Het totaal aantal motoren is alleen maar gegroeid dankzij de 55-plussers. De stijging komt vooral door 'heropstappers', mannen die vroeger een motorrijbewijs hebben gehaald en na jaren weer een motorjack aantrekken.

Kleding en meubels
"Hedendaagse 55-plussers lopen niet in een soepjurk", zegt Paul te Grotenhuis, woordvoerder van InRetail, de brancheorganisatie voor de mode- en meubelsector. "Ze volgen de trends en geven graag geld uit aan eigentijdse kleding en comfortabele meubels." 55-plussers trekken volgens hem hun portemonnee voor kleding en meubels die bovengemiddeld duur zijn. "Als kleding en meubels comfortabel zijn, betalen 55-plussers graag wat meer. De branches mikken daarom steeds meer op 55-plussers. Jongeren pakken snel nieuwe trends op, maar 55-plussers hebben meer te besteden."

Boten
Of het nu een bescheiden zeilbootje is of een gigantisch privéjacht; aan het roer staat vaak een 55-plusser. "De botenbranche mikt nauwelijks op jongeren", zegt André Vink, directeur van HISWA, de branchevereniging voor watersportbedrijven. "55-plussers zijn onze belangrijkste doelgroep. Zij hebben vaak veel geld en een huis aan het water." 55-plussers kiezen volgens Vink vaak voor een groot schip van zo'n elf meter, maar ook bescheiden bootjes zijn in trek. "Veel 55-plussers doen hun grote sloep weg als ze niet meer met hun kinderen gaan varen. Dan kopen ze een bootje van zo'n 7 meter, maar wel heel luxe. En dat mag wat kosten."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden