Betuweroute wordt vervolgd

Duitsland trekt goederenspoor door; nieuwe impuls voor verbinding met Ruhrgebied

Feest voor veel goederenvervoerders. De Duitsers trekken de Betuweroute over de grens eindelijk door. Het staat nu vast: de Bondsregering, deelstaat Noordrijn-Westfalen en Deutsche Bahn tekenden woensdag een akkoord. Vanaf 2022 kan de Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en de grens bij Emmerich echt volwassen worden. "Het is een dag om te vieren", zegt directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

In Duitsland is sinds 1992 gesteggeld over de uitbreiding van de spoorlijn met een derde spoor aan het 73 kilometer lange tracé Emmerich-Oberhausen. Het gaat niet alleen om een doorgangsroute. Veel grote bedrijven in het Ruhrgebied gebruiken de Rotterdamse haven en hebben daar eigen op- en overslaglocaties. Maar Noordrijn-Westfalen en de Bondsregering bleven het lang oneens over de financiering van dit extra spoor, waarover in 1992 met Nederland afspraken zijn gemaakt.

Nu zijn de knopen doorgehakt. Berlijn draagt 746 miljoen euro bij aan het 1,5 miljard euro kostende project. Een mijlpaal, stellen de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer als de Noord-Rijnwestfaalse minister-president Hannelore Kraft. Toet feliciteert de Nederlandse lobby: "Het akkoord betekent dat het goed is dat de Betuweroute tot stand kwam. Die is bepalend voor het succes van de Rotterdamse haven. Duurzaam vervoer was een voorwaarde voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte."

Nederland snakte naar het Duitse akkoord. De Tweede Maasvlakte moet de komende jaren voor extra goederenstromen zorgen door Nederland. Het politieke debat over het opvangen van deze vervoersstroom per vrachtauto, binnenvaartschip en vrachttrein loopt al jaren stuk op het politieke mantra dat eerst de Betuweroute beter benut moet worden. Zonder Duitse duidelijkheid stonden de andere Nederlandse vervoersplannen nooit helemaal vast.

Lang leek de Betuweroute daarom een schoolvoorbeeld van geldverspilling, een lijn waarover amper treinen reden. Die tijd is over, al blijft het gebruik van de Betuweroute achter bij de verwachtingen, blijkt uit recente cijfers van exploitant Keyrail. Momenteel rijden wekelijks 433 goederentreinen heen en weer. De maximale capaciteit is ongeveer het viervoudige. De Betuweroute, in 1992 geraamd op 2,3 miljard euro, kostte uiteindelijk 4,7 miljard euro, becijferde de Algemene Rekenkamer.

De kosten groeiden vooral door extra maatregelen om landschap en leefmilieu te sparen. Dat de Duitsers nu hun 'Betuwe Linie' aanleggen, betekent dat die kostbare ingreep niet voor niets geweest is. De moderne goederenlijn moet van de trein een serieuze concurrent maken voor truck en schip. Daar zit Gelderland, waar veel vervoersstromen lopen, op te wachten. "Eindelijk", reageert Gelders vervoersgedeputeerde Conny Bieze (VVD) op het langverwachte Duitse besluit.

President-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits is opgelucht. Het havenbedrijf is medeaandeelhouder in Keyrail. Het extra Duitse spoor betekent voor KNV niet dat geplande aftakkingen van de Betuweroute naar andere grensovergangen - als Venlo en Oldenzaal - kunnen vervallen. Tegen die aftakkingen klinkt in Gelderland en Overijssel protest. Toet: "Deze discussies staan los van elkaar."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden