Bettie Serveert: emotie terug

Na een stilte van drie jaar keert Bettie Serveert vandaag terug aan het popfront. Gewapend met een nieuwe cd, 'Private suit', die in zekere zin de terugkeer markeert naar de roots van de Amsterdammers. ,,De fans die de nieuwe songs live hoorden, reageerden opgelucht: hè, hè, de emotie is weer terug.'

Bettie Serveert was begin jaren negentig het troetelkind van de Nederlandse pop-pers. Terwijl andere bands over de grens amper meetelden, sleepte het gitaarpop-kwartet een platencontract in de wacht bij het trendy New Yorkse label Matador. Des te groter was de schok toen de band kort voor de opnames van de vierde cd door Matador aan de dijk werd gezet. Toch kwam volgens zangeres Carol van Dyk (38) de klap harder aan bij de de buitenwacht dan bij de band zelf. Breed lachend: ,,Het was heus niet onze eerste tegenslag, het was alleen de eerste keer dat het naar buiten kwam. Natuurlijk valt het je wel hard op je dak als je opeens geen platencontract en geen inkomen meer hebt. Bovendien kwam Matador met een vaag verhaal dat het 'echt niet meer ging', terwijl er gewoon geen geld meer was.'

De bandleden zaten echter niet bij de pakken neer, richtten het eigen label Palomine Records op en gingen op zoek naar een producer voor de nieuwe cd. Het werd John Parish, die al met P.J. Harvey en 16 Horsepower werkte. ,,John wilde eigenlijk tijd vrijmaken voor zijn gezin en eigen projecten. Maar toen hij onze demo hoorde, besloot hij dat hij onze plaat nog wel wilde doen voor zijn vakantie. Na onze eerste ontmoeting wist ik meteen: hier gaan we veel van leren, maar het zal niet zonder frictie zijn, want hij is net zo eigenwijs als ik. Er waren momenten dat we lijnrecht tegenover elkaar stonden. Dan vond hij een hele partij overbodig en dan was dat juist mijn lievelingspartij. Hij heeft van elk nummer de kern gepakt en alle versierselen er afgehaald zodat alleen de essentie overbleef. Dat was wel eng, maar ik vond het totaal belangrijker dan wat ik op dat moment voelde.'

De invloed van Parish, die voor een zeer transparante productie tekende, is niet het enige wat opvalt aan de cd. Zo zingt Van Dyk feller en beter dan ooit. ,,Dat komt omdat ik weer zangles heb genomen bij een Amerikaanse die op een heel speelse manier lesgeeft. Soms doen we klassieke Italiaanse stukken, dan weer nummers van Hank Williams. Zij heeft me geleerd mijn kopstem te verbeteren en hoger en lager te zingen. Zingen zit tussen je oren. Je kunt het wel, je moet alleen ontdekken dat je het kunt.'

Echt tuk op haar eigen stemgeluid is zij desondanks nog steeds niet. ,,Vroeger hoefde ik mijn eigen stem niet terug te horen. Dat wordt al beter, al hoor ik mijn spreekstem nog steeds niet graag, omdat ik dan mijn Engelse accent hoor. Ik ben geboren in Canada en kwam op mijn zevende naar Nederland. Omdat het lang onduidelijk was of we zouden blijven, duurde het een tijd voor ik Nederlands sprak. Ik heb wel eens geprobeerd een Nederlandse tekst te zingen, maar toen lagen de jongens op de grond van het lachen en zeiden dat ik klonk als een slechte actrice die acteerde dat ze Nederlands zong.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden