Betrouwbaar blauw is de trend bij bedrijven

Populaire kleur was voor cameraman Peter Havermans aanleiding voor foto-expositie

"Kijk." Peter Havermans schuift een stapeltje folders over tafel. "Ik heb het bijgehouden: Adidas, KLM, Calvin Klein, Google, LinkedIn; ze doen het allemaal. Wie bedenkt het?" Het is een kleur waar Havermans zich over verbaast. Of beter gezegd, over de veelvuldige toepassing daarvan. Een hausse aan bedrijven lanceerde de afgelopen maanden een reclamecampagne rond de kleur blauw.

Om een paar te noemen: Microsoft kwam eind juni met Windows 8.1 Blue, Volkswagen probeert met de slogan 'Think Blue' marktaandeel te winnen en de marketing rond de nieuwste smartphone van Samsung is in blauw gehuld. Er bestaat zelfs een blauw parfum, Hugo Boss Dark Blue: een 'intimiderende parfum voor de echte stoere man'. "Zet de televisie aan en je wordt bedolven onder blauw", zegt Havermans. Als doorgewinterde cameraman heeft hij oog voor trends in het gebruik van vormen en kleuren. De populariteit van de kleur blauw was voor hem aanleiding voor een foto-expositie. "Ik begrijp wel hoe het werkt. Blauw is een van de weinige kleuren die door zowel mannen als vrouwen wordt gewaardeerd. Reclamebureaus weten dat ook."

LichtOranje is zo'n bureau. Maar artdirector Sjirk de Vries is het niet eens met de analyse van Havermans. "Blauw wordt echt niet rücksichtslos toegepast. Wel is blauw door zijn neutrale uitstraling perfect te combineren. Dat maakt het tot een veelgebruikte kleur." Onder zijn vorige werkgever ontwierp De Vries een campagne voor 'Blue Credits', een spaarsysteem voor de zakelijke klant van KLM. "'Process Blue' gebruikten we daarvoor. Het is de kleur van de lucht en het water, de meest vanzelfsprekende elementen die we zien. Een bedrijf dat betrouwbaarheid wil uitstralen, kiest dus voor een blauwe huisstijl. Financiële instellingen maken er dan ook graag gebruik van. Van blauw gaan de minst negatieve associaties uit."

Henny van den Boogert verdient als kleurarchitect zijn brood met eerder genoemde associaties. Hij adviseert bedrijven en instellingen over kleurgebruik. Ook hij merkt de blauwe trend op. "Verschillende ontwerpbureaus riepen blauw uit tot kleur van het jaar 2013. Designers gaan graag met de mode mee en passen de kleur nóg meer toe." Hij wijt het verschijnsel aan de crisis. "We willen terug naar de tijd van hoogconjunctuur, van betrouwbaarheid en rust. Blauw verwijst daarnaar."

Henk Marseille, artdirector van Trouw (ook blauw), heeft een aanvullende theorie: "Jarenlang was rood de kleur om een boodschap mee te onderstrepen. Rood schreeuwt, eist de aandacht. Maar door technologische ontwikkelingen is communicatie complexer geworden. Kijk naar sociale media. Facebook, LinkedIn, Twitter, Gmail; ze hullen zich allemaal in blauw. Die kleur wijkt, doet een stapje achteruit en biedt ruimte voor nuance. 'Het gaat niet om jezelf', zeggen ze daarmee. Het gaat om de gemeenschap."

Bedrijven maken dankbaar gebruik van een dergelijke kleurassociatie. Ze blijken diep ingebakken in onze culturele blauwdruk. Al in de 14de eeuw documenteerde Leonardo da Vinci de betekenis die in zijn tijd aan verschillende kleuren werd toegeschreven. Blauw verwijst naar onder meer macht, ruimte en de hemel. Oftewel: 'The sky is the limit'. Rood daarentegen heeft volgens hem associaties met oorlog, hartstocht en beweging, de reden dat retailers en bedrijven met een offensief karakter de kleur graag opnemen in hun logo. Kleurassociaties zijn zelfs zo sterk dat het voor een bedrijf interessant kan zijn een bepaalde kleur, al dan niet juridisch, op te eisen. Zo verbindt Adidas zich als hofleverancier van een Engelse voetbalclub aan het zogenaamde 'Chelsea-blue' en pakt Red Bull alle producenten van energiedrankjes aan die blauw en zilver in hun verpakking verwerken.

Nog te weinig ogen zijn volgens Havermans geopend voor het effect van kleur op de samenleving. Hij heeft plannen voor een blauw boek. "We worden gebrainwashed in blauw", zegt hij. Uitgemolken of niet, afgelopen weekend werd Woody Allans 'Blue Jasmine' vertoond in meer dan 1200 Amerikaanse bioscopen. Volgende maand verschijnt het in blauwtinten gehulde iOS 7, het jongste besturingssysteem voor mobiele apparaten van Apple, en Nike heeft de Jordan XI 'Gamma Blue' op stapel staan. De sneaker komt rond de kerstvakantie op de markt. Het hoogtepunt van de blauwe mode is dan ook nog niet voorbij. De Vries: "Vertrouwen en transparantie; welk bedrijf wil daar nou niet mee geassocieerd worden?"

De expositie 'Blu to Blue' van Peter Havermans is tot 15 september te bezichtigen in het RadissonBlu Hotel, Messe-Kreisel 3 in Keulen, Duitsland. Info via www.2-frame.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden