Betrokkenheid

Scholen open, Balkenende op pad en een liquidatie in de stad, 't is nog warm buiten maar de vakantietijd is voorbij. Werk aan de winkel: onze maatschappelijke betrokkenheid gaat ver genoeg om op zondag meteen uit te zoeken of we soms ooit zaken hebben gedaan met die geliquideerde vastgoedmagnaat.

Bleek toch een andere huisjesmelker te zijn geweest die ineens wat van z'n bezit begon af te stoten, doch helaas: een week later werd hij in zo'n prachtige kleurenbijlage van Vrij Nederland alsnog te schande gezet. En dan moeten we deze morgen de Telegraaf er weer bij nemen om tussen de overlijdensadvertenties te kijken wie we allemaal kennen van initialen of bijnaam en die weer te vergelijken met een verhaal in de Telegraaf van een week terug, over de ondergang van de Bayside Beach Club, een trendy discotheek als grote witwasoperatie. We missen alleen nog onze St. Valentine's Day Massacre, om de gedoogtijd van de softdrugs te kunnen plaatsen naast de drooglegging in Amerika. Maar qua executies langs de openbare weg mogen we de afgelopen jaren en de tegenwoordige tijd gerust als een misdadig te typeren periode in onze geschiedenis duiden.

In dat beeld past helemaal dat de politie het slachtoffer al gewaarschuwd had dat 'men' het op hem gemunt had. Veel meer kan de politie er niet aan doen. Wat dat betreft mogen we onder elkaar van geluk spreken dat de huizenhandelaar niet uit Marokko komt. Maar het gaat dus steeds om liquidaties zoals we die uit de films kennen. Met een weloverwogen, ijskoude opdracht om een criminele concurrent uit de weg te laten ruimen door in te vliegen huurmoordenaars. De verschillen met de films zijn ook duidelijk.

Die spelen zich bijvoorbeeld nooit af in een Hollandse polder, voor de geloofwaardigheid zoeken ze meestal een steenhard of surrealistisch Amerikaans landschap. Daarnaast is de film verzonnen, dus zit er altijd ook een grote boef in die iets sympathieks over zich heeft, hem zit de liefde in de weg of hij heeft in een verborgen hoekje een nobel trekje in zich. Maar dat zorgt er eerder voor dat de film anderhalf uur duurt, dan dat de aanslag verijdeld wordt. En ook: in de film zien we in de laatste beelden nog wel eens iemand achter de tralies verdwijnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden