Betere prestatie geëist op hsl

NS kunnen recht op gebruik hogesnelheidslijn verliezen als ze het niet beter gaan doen

Staatssecretaris Sharon Dijksma van infrastructuur wil dat de Nederlandse Spoorwegen op de hogesnelheidslijn (hsl) een 'betere prestatie' leveren.

De reiziger moet vanaf 2018 een half uur sneller van Amsterdam in Brussel komen. Dat is een van de eisen die het kabinet stelt aan de NS. Ook moet er vanuit Amsterdam 32 keer per dag gereden worden naar Brussel, waarvan vier keer over het traject van Den Haag. Lukt dat niet, dan kan het kabinet besluiten om de NS te laten samenwerken met een andere vervoerder op de hsl.

Als de NS tot drie keer toe de afspraken niet kunnen waarmaken, volgen zwaardere maatregelen. De NS kunnen dan het recht op de hogesnelheidslijn te rijden, verliezen. De Spoorwegen hebben een concessie tot 2025.

Dijksma reageerde gisteren op het vernietigende rapport dat de parlementare enquêtecommissie naar de Fyra eind oktober vorig jaar uitbracht. "Het vertrouwen bij de reiziger is weg", zei de staatssecretaris en dat dienen de NS terug te winnen. Dat kan alleen als er meer en snellere treinen gaan rijden. Om een antwoord te vinden op de vraag of het nóg sneller kan, zal Dijksma nog dit jaar een onderzoek laten uitvoeren, waarin gekeken wordt naar hoe andere vervoersbedrijven het zouden aanpakken. De uitslag daarvan bepaalt aan welke eisen de NS op een later moment zullen moeten voldoen.

De NS hebben al een tijdlang moeite met het traject voor snelle treinen. Het oorspronkelijke plan was dat de Fyra op het traject zou rijden, maar de Italiaanse treinen kwamen jaren te laat en reden maar vijf weken tussen Amsterdam en Brussel. Dat kostte de NS ongeveer 800 miljoen euro. Ook de Intercity Direct, een binnenlandse dienst die reizigers via de hsl snel vervoert tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda, valt regelmatig uit.

De NS laten weten dat ze hopen de uitval te verminderen met 60 procent. "Het doel is de uitval naar een aanvaardbaar niveau terug te dringen", zegt het spoorwegbedrijf tegen persbureau ANP. Om dat te bewerkstelligen worden op verschillende punten verbeteringen doorgevoerd.

"Het materieel wordt deels aangepast en technisch verbeterd, medewerkers worden gerichter opgeleid en beter begeleid om op de complexe hsl te kunnen rijden, en de aansturing wordt verscherpt", aldus NS.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden