'Beter opgeleide docenten nodig'

Hoogleraar pleit voor academische pabo

Als Nederland de lees- en rekenprestaties van basisschoolleerlingen wil verbeteren, moeten er academisch geschoolde leerkrachten voor de klas komen te staan, zegt hoogleraar orthopedagogiek Ludo Verhoeven van de Radboud Universiteit Nijmegen, die het leesniveau van Nederlandse scholieren onderzocht. "Met meer uren taal- en rekenles worden de prestaties niet beter."

Op Nederlandse basisscholen wordt per week een uur meer besteed aan lezen dan tien jaar geleden, toch scoren leerlingen slechter. Hoe kan dat?
"Geen misverstanden, Nederlandse leraren krijgen geen slecht rapportcijfer. Ze doen heel veel goed: ze zorgen dat leerlingen met leesproblemen niet achterop raken. Maar we hebben geen echte topgroep van hoog scorende leerlingen, waardoor we het afleggen tegen landen als Singapore."

Als leerkrachten leesproblemen van zwakke scholieren weten aan te pakken, zou je denken dat het met de begeleiding van slimme scholieren ook wel goed moet komen.
"Toch is dat iets anders. Om goede leerlingen verder te brengen heb je als docent kennis nodig, je moet meer bieden. Sommige kinderen houden al erg van experimenteren, of ze hebben allerlei vragen over Star Trek en zwarte gaten. Dat soort vragen moet je naar een concreet lesvoorbeeld weten te vertalen, en daarvoor moet je op een bepaald abstractieniveau kunnen denken."

Wat is dan volgens u de oplossing?
"We hebben beter opgeleide docenten nodig. De toelatingstoetsen voor rekenen en taal op de pabo zijn op het niveau van groep acht. Het aanbod van pabo's in Nederland is middelmatig. Universiteiten mogen niet eens in hun eentje lerarenopleidingen verzorgen. Een academische pabo moet bijvoorbeeld in samenwerking met een hogeschool worden aangeboden. De overheid zou bij wijze van spreken pabo's moeten verplichten om zich aan te sluiten bij een universiteit.

Ook zou je universitair geschoolde mensen in een jaar moeten kunnen bijscholen tot leerkracht. Dat kan bijvoorbeeld in Australië: studenten kunnen daar een bacheloropleiding doen in bijvoorbeeld economie of scheikunde en vervolgens een master tot leerkracht in het basisonderwijs."

Hoe belangrijk is het eigenlijk dat de beste leerlingen nog beter worden?
"De vraag is waar we met Nederland naartoe willen. Wij hebben geen delfstoffen, we moeten het hebben van handel en kennis. Kortom, van de dingen die leerlingen juist minder blijken te beheersen. Als we niets doen en lang genoeg wachten, worden we vanzelf ingehaald."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden