Beter dan Saskia Noort

Catherine's kwelgeest slaat toe met een boek

Stel je pakt net voor het slapen gaan nietsvermoedend een boek van de stapel naast je bed. Je begint te lezen en plotseling realiseer je je dat het verhaal over jou gaat. Het onthult een geheim uit het verleden dat echt niemand kan weten. En dat ook niemand mag weten, vooral manlief Robert en zoon Nicholas niet. Ja, dan hang je al gauw kotsend van schrik boven de wastafel, zoals hoofdpersoon Catherine Ravenscroft doet in de eerste episode van deze psychologische thriller. En dan lieg je over een verkeerd gevallen afhaalmaaltijd tegen je attente, nette, nietsvermoedende echtgenoot. Brits onderkoeld vraagt hij: 'Voel je je wel goed?'

Het debuut van de Engelse schrijfster Renée Knight kun je na deze openingscène lastig wegleggen. Niet dat de plot erg realistisch is, althans, ik kan me deze situatie niet echt indenken. Maar de snelle wendingen in het verhaal en de wisseling van perspectief - telkens verspringend, ook in tijd, van Catherine naar haar pester - maken het zeer leesbaar.

Elke overeenkomst met bestaande personen, levend of dood... staat er in Catherine's boek. Maar door die disclaimer is een keurige rode streep getrokken. Hoe is dit boek haar huis binnengekomen? Wie is er zo vastberaden begonnen haar leven kapot te maken?

Al in het tweede hoofdstuk ontmoeten we haar kwelgeest: Stephen Brigstocke, gepensioneerd leraar en weduwnaar. Een griezel die vanuit de ik-persoon uitlegt dat hij de meest gehate leraar van school was. Zo'n leerkracht die echt een pesthekel heeft aan zijn zevenjarige pupillen en hen dat graag inwrijft.

De Londense auteur Renée Knight werkte als documentairemaakster bij de BBC voor zij zich aan het schrijven van deze thriller zette. Ook hoofdpersonage Catherine maakt prijswinnende documentaires en is zodoende bedreven in speurwerk. Ze bijt zich er in vast.

In korte hoofdstukken komt naar buiten hoe de levens van de uiteindelijk ontslagen docent en de succesvolle Catherine - hij in zijn vieze huis, zij in haar nieuwe stijlvol ingerichte appartement - met elkaar verbonden zijn.

Een aanrader voor de liefhebbers van Nederlandse thrillerschrijfsters als Saskia Noort en Esther Verhoef. Renée Knight kan zich zeker met hen meten, ook doordat het gebruik van clichés, waar de Nederlandse dames zich wel eens schuldig aan maken, in dit boek tot het minimum beperkt blijft.

Renée Knight: Disclaimer (Disclaimer)

Vert. Marion Drolsbach

Ambo/Anthos ; 287 blz. - euro 19,99

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden