Beter Bed met z'n allen naar de beurs

AMSTERDAM - Ze zijn allemaal meegekomen, alle zestien managers van slaapkamerketen Beter Bed uit het Brabantse Uden, om de grote dag mee te maken. Onder de beursmedewerkers zorgt dat voor wat opschudding; met zoveel mensen was niet gerekend. Normaal komt slechts een kleine delegatie van een nieuw te noteren bedrijf.

“Wij hebben het met z'n allen gedaan, dus komen we met z'n allen”, zegt een glunderende directeur Pieter Diks. Met zijn broer Mark leidt hij het bedrijf dat meubilair voor slaapkamers maakt en in winkels verkoopt. Onder de moderne koperen kroonluchter met gloeilampen in de bestuurskamer van de Amsterdamse effectenbeurs heffen de broers het champagne-glas. “Ik wil graag toasten op de toekomst van Beter Bed”, zegt Mark Diks (42). “Proost”, herhalen de aanwezigen hartelijk.

Het gezelschap - dat inclusief bankiers van ABN Amro Rothschild die de introductie begeleiden, zo'n vijftig personen telt - verplaatst zich naar de beursvloer. “Dertig en een half”, golft het bericht door de verzamelde belangstellenden: Klokslag half één heeft het slaapkamerfonds zijn eerste notering: 30,50 gulden. In de loop van de dag stijgt die naar 30,60 gulden.

- Vervolg op pagina 7

Directeur Beter Bed: “Mensen zien ons bedrijf gewoon zitten” VERVOLG VAN PAGINA 1

De 30,50 gulden is meteen een rijksdaalder hoger dan de 28 gulden waaronder de bank de aandelen heeft uitgegeven. De belangstelling van beleggers was al voor de notering gigantisch: de inschrijving is vijftien maal overtekend en moest eerder worden gesloten dan verwacht. De aanvankelijke datum voor de beursintroductie was 5 december. Ook die is drie dagen vervroegd.

“Er is veel vertrouwen in de toekomst van ons bedrijf”, geeft Pieter Diks als verklaring. Dat ook andere beursintroducties, zoals die van Endemol, veel beleggers wisten te paaien, is volgens hem niet de eerste reden voor interesse in het aandeel Beter Bed. “Als mensen ons bedrijf niet zagen zitten, zouden ze er ook geen geld in stoppen, zo simpel is dat.”

Vijftien jaar geleden openden de twee broers een eerste kleine slaapkamerzaak in Uden. Hun vader (ook aanwezig: “Ik ben zeer trots op mijn zoons”) en grootvader behoorden tot de oprichters van Dico, fabrikant van stalen bedden, eveneens in Uden gevestigd. Dico is een afkorting van de familienamen Diks en Coenen. Pieter Diks, kleinzoon van de oprichter van Dico: “Er waren zoveel neven en nichten en noem maar op in dat bedrijf, mijn broer en ik wilden wel eens wat nieuws”.

Vanaf het begin was Beter Bed een succes; de winst steeg gestaag, evenals het aantal zaken. Inmiddels zijn dat er 52, “maar deze maand nog komen er twee nieuwe bij”, om in een paar jaar naar ruim 70 uit te groeien. Er werken inmiddels 840 mensen. De winst bedroeg vorig jaar bijna negen miljoen gulden op een omzet van 118 miljoen. De eerste helft van dit jaar steeg de winst met 20 procent tot zes miljoen op een omzet van 71 miljoen gulden. Dat zijn heel wat mooiere cijfers dan Dico laat zien. Dat bedrijf leed vorig jaar zes miljoen verlies. Dico, waar Beter Bed nog wel stalen bedframes van koopt, is overigens al in 1987 naar de beurs gegaan.

De kracht van Beter Bed ligt in de combinatie van het maken van bedden én het verkopen. Daardoor kan snel geleverd worden en snel gereageerd op veranderingen in de markt, stelt het bedrijf. Beter Bed heeft één fabriek in Uden en twee fabrieken in Polen, waar massief grenenhouten meubelen worden gemaakt. Daarnaast kocht het concern vorige maand concurrent Dormael, met negen slaapkamerspeciaalzaken. Onder meer om die aankoop te financieren, is het bedrijf naar de beurs gegaan. Het aantal Dormaels moet de komende jaren uitgroeien tot zo'n 25.

Beter Bed mikt op het midden-segment van de markt, stelt Pieter Diks. Dormael op het hoge. “Uitbreiden in zowel het midden als het hoge segment van de markt”, geeft hij op als hoofdtaak waarop het slaapkamerconcern zich de komende jaren gaat richten. Na 1998 wil het bedrijf ook over de grens gaan.

“Collegialiteit”, is volgens Pieter Diks (40) een van de eigenschappen van zijn concern die tot het huidige succes hebben geleid. “De kwaliteit van je personeel is de kwaliteit van je bedrijf”. Om dat te benadrukken kregen alle gisteren aanwezige managers een gele stropdas met zwarte maantjes en sterretjes en onderaan het logo van Beter Bed. “Je moet verstand hebben van de markt”, geeft hij als tweede reden voor het succes van Beter Bed. “Je moet weten wat het publiek wil en je moet met gedrevenheid aan die wensen willen voldoen”.

Dit jaar zijn de uitgaven van consumenten aan bedden en slaapkamerartikelen fiks gestegen. Toch heeft Beter Bed ook in de afgelopen jaren toen de markt stagneerde, goed gedraaid, zegt Diks. Mocht de huidige spenderingsdrift weer inzakken, “dan zal Beter Bed het goed blijven doen”, is zijn overtuiging. “Wij hebben een martkaandeel van 9 procent. Daarmee zijn we in Nederland nu al martkleider, maar dat marktaandeel kan natuurlijk veel groter.” Op de beurs staat nu 73 procent van de aandelen Beter Bed genoteerd. Het belang van de twee broers Diks blijft zodoende een kwart van het totaal.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden