Betekenisvol leven

Als ik jou was zou ik nu even stoppen met schrijven", waarschuwt Ruud Zandvliet, directeur van Taxi Electric. Chauffeur Herman Rietvelt staat op het punt om op de A10 te demonstreren hoe snel deze elektrische Tesla S taxi kan optrekken. De luxe sedan kan in 4,4 seconden vanaf 0 op een snelheid van 100 kilometer per uur komen. De kracht van de motor duwt de twee passagiers op de achterbank in het zachte leer van de luxe bekleding.

"Moet er een raampje open?", vraagt Rietvelt. "Ik hoef maar even te swipen en het dakraam opent zich." In plaats van een dashboard heeft de auto een groot tablet. De tien luxe Tesla's zijn recent aan de vloot van 23 Nissan Leafs toegevoegd. "We rijden veel voor bedrijven, en directeuren worden blij van dit soort auto's", legt Zandvliet uit. "Deze auto is sexy én groen, ook mensen die niet zoveel met duurzaamheid hebben, vinden dit een toffe auto."

En die groep willen Zandvliet en zijn compagnon Edvard Hendriksen graag bereiken met hun groene taxidienst. "Met ons bedrijf willen we anderen in beweging brengen", zegt hij. Het bedrijfsmotto 'Change the system' staat dan ook met grote groene letters op de witte Leafs. De Amsterdamse taximarkt was voor hun een ideaal voorbeeld om aan te tonen dat ondernemen groener, socialer en transparanter kan.

"De taxiwereld staat slecht te boek. Als je daar duurzaam kunt ondernemen, dan kan het overal. Taxi's zijn immers grote vervuilers; veel bedrijven gaan slecht om met hun personeel; de service laat nogal eens te wensen over en de prijzen zijn niet altijd transparant. Wij geven goede service, zijn groen en je betaalt daar niets extra's voor. Er zijn dus geen redenen waarom je niet voor ons zou kiezen."

Behalve dat het wagenpark van Taxi Electric uit elektrische auto's bestaat, werft het bedrijf zijn personeel actief onder werkloze 50-plussers. Die worden omgeschoold tot chauffeur. Zandvliet: "Er wordt vaak negatief gesproken over oudere werknemers. Dat is onzin. Door 50-plussers in dienst te nemen, willen wij laten zien dat je als bedrijf maatschappelijke impact kunt hebben."

Groenteboer

Met zijn 52 jaar is chauffeur Herman Rietvelt dus een typische werknemer van het bedrijf. Voordat hij hier kwam, werkte de Amsterdammer als officemanager bij een internetbedrijf. "Daarvoor heb ik 25 jaar een eigen groentezaak gehad. Maar ja, toen de supermarkten langer openbleven, werd het wel erg moeilijk om de concurrentie vol te houden."

Zandvliet heeft zelf geen auto. "Ik probeer mijn milieubelasting zo laag mogelijk te houden. Ik vlieg zo min mogelijk, en eet weinig vlees." Voordat de econoom in de taxiwereld stapte, werkte hij bij investeringsmaatschappij Waterland. Na een fietstocht door de Himalaya besloot hij de wereld van het grote geld vaarwel te zeggen. "Toen heb ik tegen mezelf gezegd, ik heb maar één leven en als dat is afgelopen wil ik trots zijn op wat ik heb betekend voor anderen, niet op hoeveel geld ik heb verdiend."

"Nederland is een van de rijkste landen ter wereld en toch zijn we afhankelijk van economische groei. Dat is natuurlijk absurd. Deze afhankelijkheid heeft een cultuur gecreëerd waarin blind individualisme de norm is. Niemand wordt hier gelukkig van en het staat het oplossen van echte problemen in de weg. We moeten dus breken met het systeem", aldus Zandvliet. "Met Taxi Electric willen we laten zien dat dit kan."

Allemaal Herman

Chauffeur Herman Rietvelt is volgens Zandvliet een toonbeeld van duurzaamheid: "Hij komt op zijn elektrische scooter naar het werk, is enorm betrokken bij ons bedrijf, koopt biologische producten en doet vrijwilligerswerk op de voetbalclub. Dit soort mensen moet op nummer 1 staan in de Duurzame 100. Het mooie is, wij kunnen allemaal Herman zijn. Het gaat erom dat je een betekenisvol leven leidt, in balans met de natuur."

52

Met Taxi Electric wil Ruud Zandvliet bewijzen dat het kan: groen, sociaal en transparant ondernemen

Ruud Zandvliet, voor een 'groene én sexy' Tesla S, en enkele van zijn taxichauffeurs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden