Betalen voor voetbal op tv? Kijker peinst er niet over

De consument ziet een standaard-tv-pakket niet meer zitten. En meer betalen voor voetbal wil hij ook niet.

Als vanavond het nieuwe voetbalseizoen wordt afgetrapt, is het maar de vraag of abonnees van KPN dat live kunnen zien. De onderhandelingen tussen de kabelaar en de tv-zender Fox Sports over de doorgifte van de zender met de Eredivisie-wedstrijden, waren gisteren nog in volle gang. Wel is het in het belang van beide partijen om er snel uit te komen.

Als het aan Fox ligt, komen de live voetbalbeelden - nu nog te zien via een betaalkanaal - in het standaard- tv-pakket. De prijs van de abonnementen moet dan wel omhoog, want er is veel geld neergelegd voor de uitzendrechten. KPN ziet dat niet zitten.

Die potentiële prijsverhoging maakt ook een hoop emotie los bij consumenten, merkt de Consumentenbond. Deze week kwamen er honderden boze reacties binnen, zegt Babs van der Staak. "Mensen hebben toch het gevoel dat hen wat door de strot wordt geduwd. Lang niet iedereen kijkt voetbal, waarom zouden ze er dan wel voor moeten betalen?"

Toch doen consumenten dat al langer. De standaard-tv-pakketten bevatten ruim dertig kanalen, de gemiddelde consument komt vaak niet verder dan een handvol favorieten. Waarom is die voetbalzender dan wel een probleem?

Maandelijks 1,5 tot 2 euro extra moeten betalen voor voetbal, is toch een verhoging van zo'n 10 procent van het tv-abonnement, verklaart Van der Staak. Bovendien voelt het volgens haar 'niet meer van deze tijd' dat van bovenop wordt opgelegd welke zenders jij moet afnemen.

Met dat laatste is VVD-staatssecreateris Sander Dekker het eens. Hij wil af van de verplichting voor kabelaars om een standaardpakket van dertig zenders aan te bieden. De consument ziet dat vrijere pakket ook zitten, blijkt uit onderzoek in opdracht van Dekker. Tenminste, zolang de prijs - daar is-ie weer - van de abonnementen niet omhoog gaat.

De fixatie van de consumenten op de prijs van het tv-abonnement, is volgens Marjan Olfers, hoogleraar sport en recht aan de Vrije Universiteit, te verklaren: "Het is een beetje hetzelfde als met stroomaanbieders. Het maakt de consumenten niet zoveel uit of KPN of Ziggo de tv-zenders levert, daar hebben ze weinig gevoel bij. Daarom laten ze zich zo leiden door de prijs."

Bovendien is de Nederlandse tv-kijker volgens Olfers lang 'verwend' met een groot standaard zenderpakket. Dit terwijl bijvoorbeeld consumenten in Engeland gewend zijn om extra geld neer te tellen voor betaalkanalen.

Fox, die in 2013 de Nederlandse markt betrad met naast de betaalzender voor live voetbal ook een open sportkanaal, dacht die betaalcultuur in Nederland te kunnen veranderen. Daar lijkt het bedrijf nu op terug te moeten komen.

Maar ook KPN heeft belang bij een succesvolle onderhandeling met Fox. Hoewel de afgelopen dagen misschien anders lijkt, is sport wel degelijk belangrijk in de concurrentiestrijd om de abonnee. Niet voor niets lanceerde KPN's grootste concurrent Ziggo onlangs een eigen sportkanaal.

undefined

Nieuwe Zender? zorg voor sport in het pakket

Het is een bekend fenomeen in de tv-wereld, zegt Marjan Olfers van de VU: wie een nieuwe tv-zender lanceert, begint met het bemachtigen van de tv-rechten van sport. Dat heeft een versnipperd landschap opgeleverd:

De NOS verloor de rechten voor de Champions League-wedstrijden en de Olympische Spelen (vanaf 2018). Wel mag de NOS delen van de sportevenementen uitzenden, zoals de samenvattingen van de Eredivisie-wedstrijden.

SBS heeft sinds vorig jaar de recht-en van de Champions League-wedstrijden.

Fox Sports heeft de uitzendrechten van de live Eredivisie-wedstrijden in handen. En verkoopt de samenvattingen aan de NOS.

Ziggo Sport, eind vorig jaar gelanceerd, bemachtigde de rechten van onder meer Formule 1 en de Engelse voetbalcompetitie Premier League (afgesnoept van Fox).

Eurosport mag vanaf 2018 de Olympische Spelen uitzenden. Deze week werd bekend dat ook Wimbledon vanaf 2017 bij de zender te zien is en niet meer bij Fox. Ook de live-rechten van Italiaanse voetbalcompetitie heeft de zender in handen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden