Betalen, dan pas bouwen

In haar onderbouwing refereert het CDA-rapport 'Schoon en bereikbaar' aan onderzoek van het Centrum voor Energiebesparing (CE). Maar wij komen op grond van onze onderzoeken tot heel andere conclusies.

Wegcapaciteit is een schaars goed, vooral in de spits. Uit onze studies blijkt dat het marktmechanisme een effectieve manier is om dit schaarse goed te verdelen: breng de schaarste in de spits tot uitdrukking in de prijs. Vraag de reiziger een prijs die hoger is in de spits en in drukke gebieden (Randstad), omdat je dan relatief veel andere weggebruikers vertraagt en voor meer overlast voor omwonenden zorgt. Zo gaan alleen díe gebruikers de weg op voor wie de baten opwegen tegen de kosten. Buitenlandse voorbeelden tonen aan dat het werkt. Zo heeft een congestieheffing in Londen er in één klap voor gezorgd dat het verkeer weer doorstroomt. Dat is geen autootje pesten; het is effectief beleid .

Pas daarna is het zinvol om eventueel nieuwe infrastructuur aan te leggen. Als dit andersom gebeurt, dus eerst extra infrastructuur en pas daarna beprijzen, zoals het CDA voorstelt, dan blijft het dweilen met de kraan open. Want aanleg van wegen versnelt de groei van het verkeersvolume. De prikkel om niet te gaan of met een ander vervoermiddel, te carpoolen of dichter bij het werk te gaan wonen wordt lager en er ontstaat dus meer verkeer.

In de CDA-plannen wordt niet verantwoord waarom er honderden kilometers snelweg bij moet komen. De auteurs van het CDA-rapport refereren aan onze studie 'Weg voor je geld', alsof dat daarin aangetoond zou worden. Dit is pertinent niet het geval. Deze studie toont juist aan dat bij beprijzen van congestie de vraag vermindert, de kans op files een stuk verkleint en de noodzaak van aanleg van infrastructuur drastisch afneemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden