Betaald wordt de rentmeester niet meer

Christelijke politici hebben het de laatste jaren vaak over het rentmeesterschap van de mens over de schepping. Zo ook CU-parlementariër Carla Dik-Faber, die gisteren in deze krant zei: "Wij hebben een Bijbelse opdracht om een goede rentmeester te zijn."

In zulke contexten dient rentmeester ter aanduiding van de mens als beheerder van de natuurlijke omgeving die aan hem is toevertrouwd. Deze figuurlijke betekenis, die in verband wordt gebracht met zowel Lucas 12:42-43 als Lucas 16:1-9, is de laatste jaren gewoner dan de eigenlijk betekenis van rentmeester: iemand die namens de eigenaar het financiële beheer voert over diens landerijen, boerderijen e.d. Hij moet onder meer de huur- en pachtsommen (de 'rente') innen voor de eigenaar, wiens belangen hij behartigt. Uiteraard krijgt de rentmeester daarvoor loon naar werken.

Het moderne rentmeesterschap lijkt daarentegen veeleer een vorm van liefdadigheid. De rentmeester, die volgens christelijke politici de Schepping onder zijn beheer heeft, dient althans zijn taak zonder materiële tegenprestatie uit te voeren. Zijn primaire taak is: de aarde in stand houden. Bovenal wordt hij geacht doordrongen te zijn van het besef dat hij niet de eigenaar is van de aarde, maar slechts de beheerder.

Dat deze betekenis van rentmeester nog niet in de Dikke Van Dale staat, kan terecht een omissie worden genoemd, want bepaald nieuw is ze niet. Al in 1586 zei de theoloog Coornhert over de wereld: 'God is de eyghenaar, de menschen zijn maar bruyck-waarder, lijf-tochters, ja niet dan Rentmeesters.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden