Beste studenten eerst –of niet?

Het onderwijs stort zich op ’excellerende’ studenten. Straks vergeet het de normale studenten nog.

Jan Jacob van Dijk

De afgelopen jaren hebben we veel geweeklaag gehoord over de zogeheten ’zesjescultuur’ in het Nederlandse onderwijs. Studenten zouden gebrek aan ambitie tonen. Ze zouden te veel tijd verdoen met bijbaantjes en andere activiteiten, en te weinig prioriteit geven aan hun eigen opleiding. Daar moest verandering in komen. De Nederlandse student zou meer aandacht aan het studeren moeten besteden. Dan zouden de onderwijsprestaties omhoog gaan, goed voor het onderwijs zelf en daarmee ook voor de economie.

Het gevolg was dat velen, ook in de politiek, aandacht vroegen voor de excellente studenten. Voor hen moesten meer voorzieningen komen. Universiteiten hebben zich inmiddels massaal op deze groep gestort: er kwamen honoursprogramma’s bij veel universiteiten en sommige universiteiten richtten zelfs University Colleges op. In de nota’s van de minister van onderwijs werd eveneens veelvuldig gerefereerd aan de extra ruimte die aan zeer getalenteerde studenten moest worden geboden.

Toch: hoort niet íedere student onderwijs te krijgen dat aansluit op zijn talenten? Iedere student moet uitgedaagd worden om de gekozen opleiding tot een goed einde te brengen.

Getalenteerde studenten moeten die extra uitdaging kunnen vinden binnen hun opleiding. Een onderwijsinstelling die daar ruimte aan wil bieden, dient geen strobreed in de weg gelegd te worden. Integendeel.

Gelukkig onderkennen onderwijsinstellingen steeds meer dat hun studentengroep minder homogeen is dan vroeger werd verondersteld. Er zijn zeer getalenteerde studenten, gemiddelde studenten en zwakke studenten.

Iedere student heeft zijn eigen aanpak en begeleiding nodig om de eindstreep te kunnen halen. Onderwijsinstellingen moeten daarop inspelen.

Het lijkt erg ’in’ om veel aandacht te besteden aan de excellente studenten, maar de minder getalenteerde studenten mogen we niet vergeten. De getalenteerden behoren nog altijd tot de minderheid van de studenten.

Verschillende universiteiten hebben dat goed begrepen, zoals de rechtenfaculteiten van Utrecht en de Vrije Universiteit. Zij differentiëren hun onderwijs al vroeg in het eerste jaar, waardoor iedereen meer tot zijn recht komt. De getalenteerden krijgen uitdaging met extra stof, de gemiddelden doorlopen het normale programma en de zwakkeren krijgen extra begeleiding.

Het mes snijdt in dezen aan twee kanten. Het studierendement gaat aanzienlijk omhoog en het doet recht aan de capaciteiten van de studenten.

En vooral om het laatste, daar gaat het om. Ook voor de politiek moet dus de boodschap zijn: vergeet de normale studenten niet!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden