beste liedje ooit

Dat hoefden we u maar één keer te vragen: welke single was cruciaal voor uw ontwikkeling? Onze mailbox stroomde vol. Hier leest u een greep uit de vele reacties.

The Rolling Stones

In de zomer van 1964, ik was 11, ging ons gezin twee weken op vakantie naar Terschelling. In die tijd huurden we daarvoor een transistorradio voor 1,5 gulden per week. Op Veronica, Caroline en Luxemburg hoorde ik daar 'It's All Over Now' van The Rolling Stones. Ik vond het een fantastisch nummer met stevig gitaarwerk. Ik switchte steeds van de ene naar de andere zender om het maar te kunnen beluisteren. Toen ik het aanschafte, schrok ik me rot: wat hadden die jongens lange haren. Raar, niemand in de klas wist wie de Stones waren. Ik ben de muziek van de Stones blijven waarderen. Het was voor mij een opstap naar Waits, Cohen, Dylan en Cave.


Joop Tulp, Heiloo

Percy Sledge

Ik zal ongeveer 16 of 17 zijn geweest. De eerste aanraking met popmuziek was alleen op zondag om 14.00 uur te horen op Radio Veronica, toen nog illegaal. Ik mocht voor het eerst 'alleen' met een vriendin op vakantie naar Zeeland. 50 procent werken in een pension voor vakantiegangers en 50 procent vrij. Gratis kost en inwoning. Wij gingen naar een disco in Knokke, en daar ontmoette ik een jongen en danste op de muziek van Percy Sledge: 'When a Man Loves a Woman'. Ik werd hevig verliefd en draaide de muziek thuis zo vaak dat mijn ouders er gek van werden. Dat is mijn song gebleven.


Titia Nijman, Utrecht

Twinkle

Geen liedje over de Engelse verdediger van Chelsea. Een liedje uit 1964. Van een meisje, Lynn Annette Ripley. Ze is 16, ze zingt als Twinkle. Eén hit, meer niet. Terry is verliefd op haar en zij op hem maar helaas, 'we had a quarrel, I was untrue,' en wat gebeurt er? 'He roared into the night, accelerated his motorbike...' Ik verstond er als 14-jarige geen woord van, maar er was één zin: 'Please, wait at the gate of heaven for me'. Kan een meisje ooit iets mooiers tegen een jongen zeggen? De BBC sprak er een ban over uit. Een jongen die uit liefdesverdriet zelfmoord pleegt op een motorfiets. Ik luister er nog steeds naar. Tienerangst en droom.


Albert Ferwerda, Delfzijl

Procol Harum

De zomer van 1967. We waren met de hele familie op vakantie op de Veluwe. Op zondagochtend werd er uiteraard wel ter kerke gegaan. Na de dienst schuifelden mijn ouders, broers, zussen en ik weer naar de uitgang terwijl de organist vol op het orgel het naspel aanhief. Ik spitste mijn oren. Dit klonk wel heel bekend. Geen melodie van een psalm of gezang dit keer, maar de profane klanken van popmuziek vulden het godshuis. De organist speelde 'A Whiter Shade of Pale' van Procol Harum. We waren allemaal verbaasd. De wereld was veranderd.


Robert van Heijst, Rotterdam.

Golden Earrings

Mijn eerste transistorradio, het kleinste model Sharp, was midden jaren zestig een heus verlengstuk van me. Ik had 'm overal bij me, steevast afgestemd op Radio Veronica. Elf jaar oud, in de bus van Noordwijk naar Noordwijkerhout, hoorde ik voor het eerst het nummer dat een levenslange indruk op mij zou maken: 'Just a Little Bit of Peace in My Heart' van de Golden Earrings. Een primeur van Joost den Draaijer in zijn programma 'Joost mag het weten'. Ik hou nog steeds van de orkestratie die de single zo typisch uit die tijd maakt. Draai ik 'm nu, dan ben ik weer even terug in die bus. Wat een heerlijke zorgeloze tijd was dat.


Hans van Eeden, Zorgvlied

Jimi Hendrix

Het is een stralende dag, 19 september 1969. Ik vier mijn 17de verjaardag en krijg van mijn zus het singletje 'All Along the Watchtower' van Jimi Hendrix cadeau. Ik spring een gat in de lucht, zo blij ben ik er mee. Natuurlijk draai ik 'm meteen en de hele kamer is in een ommezien gevuld met meesterlijke gitaarmuziek. Daardoor wordt de dag nog mooier dan die al is. Behalve het prachtige nummer heeft ook het hoesje nog altijd een iconische waarde voor mij. Het houdt de jaren van mijn jeugd levend. Het singletje is door de jaren heen overal mee naartoe gegaan en steeds als ik het nummer draai, voel ik me weer 17.


Henk Sieben, Rekken

Radiohead

Ik heb, ondanks dat ik met The Beatles, Kinks en Small Faces ben groot geworden, een groot zwak voor de single 'Paranoid Android', getrokken van het album 'OK Computer' van Radiohead. We (mijn zoontje Lucas en ik) zaten in de jaren negentig naar MTV te kijken en opeens kwam dat liedje met het magistrale getekende filmpje uit het niets de kamer in. Vader en zoon zaten als door een blikseminslag getroffen en raakten betoverd door dat vreemde nummer met die bijzondere lagen. Dit moment waarop we bevroren is een ijkpunt geworden nu Lucas er niet meer is. Hij ging 17 december 2013 met een vroege taxi naar Diemen en liet zich iets later verpletteren door een sneltrein, onze lieve Paranoid Android.


Frits Marnix, Woudstra

Genesis

Op een vrijdagmiddag in 1973 bezocht ik de lokale platenhandel in Helmond, om aldaar op aanraden van Muziekkrant Oor te gaan luisteren naar een lp van de mij volledig onbekende groep Genesis, 'Selling England by the Pound' geheten. Tot mijn stomme verbazing begon de plaat met alleen een zanger, dan wat gitaar erbij, nog wat gepingel, om daarna gedurende een minuut of zeven al mijn ideeën over liedjes volledig overboord te gooien. Eindelijk verlost van de drieminutenterreur die ik gewend was van de radio! De zon ging schijnen en geluk bleek mogelijk. Waarna voornoemde band zich binnen enkele jaren ontpopte als de ergste single-fabriek die Engeland ooit verkocht heeft.


Rob Rieter, Tilburg

The Kinks

In de jaren zestig was je voor The Beatles of voor The Stones, maar ik was van The Kinks. Mijn eerste plaatje was geen single, maar een ep (waar meestal vier liedjes op stonden en die meer dan vier gulden kostte). Voor mijn 14de verjaardag in mei 1965 vroeg ik geld, en daarmee werd de lp 'All Day And All Of The Night' van mijn muzikale helden aangeschaft. Het bleek het begin van een levenslange fascinatie voor popmuziek en tevens het begin van een grote muziekcollectie. De bijschriften in mijn plakboeken groeiden uit tot stukjes in obscure blaadjes en later tot artikelen (onder meer in Platenblad) en boeken over popmuziek. Maar het begon allemaal met dat plaatje van The Kinks!


Peter Sijnke, Middelburg

The Beatles

Het regende vaak die zomervakantie. Ik was 13 en logeerde bij een oudere neef en nicht. Verveeld draaide ik aan de zenderzoekknop van de radio. Eigenlijk had ik niets met muziek. En al dat gepraat op de radio kon me ook niet boeien. Alleen zijn en verveling waren mij vertrouwd. Maar ik had ook niemand nodig, had ik van de weeromstuit besloten.


Ineens knalde een helder lied door mijn afsluitbarrière: 'Help, I need somebody, help, not just anybody help, you know I need someone, Help!' Ik was tot in mijn merg geraakt. De zangers hadden het tegen mij. En die muziek vulde mijn buik met emotie. Dit plaatje moest ik hebben. Ik was opengegaan als een bloem voor de zon.


Daniel van den Bos, Ede

Paul Anka

Wat mij altijd is bijgebleven en wat een enorme impact op mij heeft gehad is het singletje van Paul Anka, eind jaren vijftig: 'I'm Just a Lonely Boy'. (Even ter verduidelijking: I am a girl.) Ik was een jaar of 14, 15 en volop in de puberteit toen er bij ons thuis met Sinterklaas een pick-up kwam. Een singletje moest je zelf kopen, en ik kocht 'Lonely Boy'.


Elke keer als ik weer aan de beurt was om mijn plaatje te draaien, kwam dat gevoel van eenzaamheid naar boven. Iets wat ik nog nooit eerder in mijn leven had gevoeld. En juist dat gevoel van die enorme existentiële eenzaamheid waar je je op dat moment totaal nog niet bewust van bent, blijft je je hele leven bij.


Ieke van der Kaay, Frederiksoord

Nat King Cole

Op mijn 16de hoorde ik 'Stardust' gezongen door Nat King Cole. Ik was verpletterd, tranen in mijn ogen: smoorverliefd op mijn latere man en Nat verwoordde precies wat ik voelde toen en nu nog steeds. Acht jaar geleden is mijn man overleden, maar bij die song komen de tranen nog steeds.


Gerry Garstman, Heemskerk

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden