Beschaafde erotiek

Luxe lingerie wint steeds meer terrein. Natuurlijk doet een spannend setje het goed onder de kerstboom. Het aanbod spannende lingerie is momenteel overweldigend.

En voor zo’n setje hoef je niet naar de sekshop of obscure websites af te struinen. Bij ondermodewinkelketens zoals Hunkemöller en Livera hangen de sensuele niemendalletjes volop in de rekken en ook bij H & M en degelijke warenhuizen is de keuze meer dan royaal. De huidige ’pornoficatie’ en ’bimboficatie’ van de samenleving door vergaande reality-tv en wulpse muziekclips hebben zeker bijgedragen aan het accepteren van de al enkele jaren geleden, zeer geleidelijk ingeslopen aandacht voor uitdagende lingerie.

In tien jaar tijd is de belangstelling verlegd van het ’functionele’ naar het ’decadente’. Vrouwen zijn van harte bereid hun degelijke ondergoed in te ruilen voor opzichtigere outfits. Vooral bij de leeftijdscategorie 20-30-jarigen valt het sexy/uitdagende segment bovengemiddeld goed, meldt vakblad Textilia.

Recent onderzoek in opdracht van Textilia toont aan dat 40 procent kiest voor ’casual’ – doorsnee en zonder extra opsmuk dus. Daarmee is dit de meestgedragen lingeriestijl. ’Romantisch’, met kant en strikjes, scoort 36 procent en ’sportief /functioneel’ 15 procent. ’Sexy/uitdagend’ lijkt er met 9 procent bekaaid vanaf te komen, maar de Nederlandse vrouw blijkt er een toenemende interesse voor te hebben.

De sets zijn verre van ordinair. De merken omschrijven de sensuele lingerie terecht als elegant en verfijnd. De verleidelijke ondermode doet nostalgisch aan. Zachte en glanzende materialen zoals fluweel en satijn voeren de boventoon. Fijne ruches, gekruiste satijnen biesjes, elastisch kant, geborduurd tule, subtiele applicaties en lurex glimmertjes zijn opvallend aanwezig. Jarretelgordeltjes ontbreken in geen enkele collectie en het glamourgehalte is hoog.

Uiteraard krijgt de boezem veel aandacht. De meeste beha’s splitsen de borsten nadrukkelijk en duwen de boel flink omhoog. Daarnaast duikt de zogenoemde ’monoboezem’ steeds vaker op. Ruim een eeuw geleden was het modieus om de borsten als één ingesnoerd pakket te presenteren. Die tendens komt schoorvoetend terug in moderne bustiers.

In 1990 wist modeontwerper Jean-Paul Gaultier de wereld nog te schokken met de voor Madonna ontworpen overdreven puntige beha, die ze als bovenkleding droeg. Maar die tijden zijn passé. Inmiddels veroorzaken de – door het ondermodemerk ’Sloggi’ geïnitieerde – verkiezingen van de mooiste billen van Nederland nauwelijks ophef. Ook de aankoop van de blotebillenjurk van Nederlands meest gevierde lingerieontwerpster Marlies Dekkers door het eerbiedwaardige Amsterdamse Rijksmuseum deed afgelopen zomer geen stof opwaaien. Toen Dekkers ruim vijftien jaar geleden begon, werd haar lingerie als pornografisch afgedaan; nu dragen de meest behouden dames haar beha’s en slips.

Ondermodemerken verbinden graag bekende namen aan hun collecties. Doorgaans zijn dat geen ontwerpers. Onlangs vroeg het merk Wonderbra de Amerikaanse burleske danseres en model Dita von Teese om mee te denken over een jaren-veertig-chiquelook. Op de publiciteitsfoto’s functioneert ze als een imitatie van de roemruchte pin-up Betty Page. Maar ook hier geldt: het is niet vulgair.

De Nederlandse zangeres Do siert de komende tijd Hunkemöller-posters. Livera gaat deze winter voor het tweede seizoen in zee met de Nederlandse actrice en rolmodel Yolanthe Cabau van Kasbergen, vooral bekend als de vriendin van zanger Jan Smit. Romantiek gecombineerd met een gevoel van behaaglijkheid gaan in de Yolanthe’s Choice-collecties hand in hand. Tv-persoonlijkheid Wendy van Dijk verleent medewerking aan een complete lingerielijn van V & D. De Bijenkorf strikte voor het ontwerpen van een brede kerstcollectie industrieel (interieur)vormgever Marcel Wanders. Naast kaarsenstandaards, kerstballen en behang bedacht hij enkele lingerie-items. Het resultaat: een zwarte satijnen babydoll, een beha met een zeer aanwezige strik en een string met een strik op de achterzijde. Ook bij de collecties van deze uiteenlopende ’ontwerpers’ voeren romantiek en ingetogen erotiek de boventoon. Allemaal uiterst beschaafd.

Flashdance, uit de Wolford-collectie. (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden