Review

Bertelsmann schudt branche op/Boekenmarkt

AMSTERDAM/UTRECHT - De verkoop van boeken via Internet zal de komende jaren stijgen, verwacht de boekenbranche. “De komende jaren gaat het gebeuren”, klinkt het. Voor de 1600 boekhandels in Nederland is het alleen de vraag hoe snel en in welke mate.

Met de komst een van 's werelds grootste uitgeversconcerns Bertelsmann op het Internet zou het wel eens sneller kunnen gaan dan veel boekhandelaren denken.

“Begin februari lanceert Bertelsmann BOL.com (Books On Line) in Duitsland en Frankrijk. Begin april volgen Nederland en Engeland”, aldus directeur van Bol-Nederland, Rik van Boekel. Hij is ervan overtuigd dat de Internet-verkoop de komende jaren fors gaat stijgen. “Onze ambitie is om wat boeken betreft martkleider in Europa te worden.”

Bertelsmann kocht onlangs ook al vijftig procent van de aandelen van Barnesandnoble.com, na Amazon.com de grootste virtuele boekwinkel in de Verenigde Staten. Van Boekel erkent dat factoren als de voortdurende stijging van het aantal Internet-aansluitingen én het imago van betaling via het web, onzekere factoren zijn die de Internet-verkoop beïnvloeden.

Duidelijk is dat de verkoop via Internet stijgt, ook in Nederland. Al lopen de schattingen voor 1999 nogal uiteen van een kleine honderd miljoen gulden tot een nogal optimistische 400 miljoen gulden.

Volgens een schatting van Internetboekenverkoper Boeknet ligt de verkoop voor 1999 op 220 miljoen gulden, waarvan 16 miljoen aan boeken.

Dat komt overeen met de schatting van boekenmarkt-onderzoeker Wim van Leeuwen van de stichting Speurwerk, onderdeel van de Koninklijke Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels (KVB): “Ik schat dat momenteel een ... twee procent via Internet wordt verkocht.”

Gemiddeld kopen Nederlanders jaarlijks voor zo'n 900 miljoen gulden aan algemene boeken. Na een recordverkoop in 1997, lag de verkoop in '98 weer tien procent lager. “De boekenmarkt is onderhevig aan schommelingen afhankelijk van trends en hypes”, aldus Van Leeuwen. “Ik denk dat het aandeel van de verkoop via Internet de komende tien jaar kan uitgroeien tot vijftien procent.” Dat zou neerkomen op zo'n 135 miljoen gulden.

W. Karssen voorzitter van de Nederlandse boekverkopers bond (NBB), waar ruim elfhonderd boekhandels bij zijn aangesloten: “Het blijft koffiedik kijken hoezeer het doorbreekt. Maar wij roepen al twee jaar tegen onze leden: 'Kijk uit, het gaat snel'. Nog lang niet alle leden zien het nut ervan. Maar we zeggen hen 'ga niet in de verdediging, maar in de aanval'.” Die aanval bestond er voor de NBB uit om zich te verbinden aan Internetverkoper Boeknet. Dat gebeurde na geruchten over een overname van Boeknet door Bertelsmann. Nu kunnen klanten van de elektronische winkel Boeknet aangeven of zij hun boek via Boeknet of via een aangesloten NBB-boekhandel geleverd willen hebben.

“Het is een unieke samenwerking met boekwinkels,” aldus Bertine van 't Land, project-manager van Boeknet. “Een deel van onze omzet vloeit dus naar de boekhandel.” Op deze manier kan de 'echte' boekwinkel een graantje meepikken van het nieuwe verkoopkanaal Internet. Boeknet levert gemiddeld zo'n 1500 pakjes voor zestig gulden per week. “De omzet zal de komende jaren stijgen”, verwacht Van 't Land. Ze kijkt met argus-ogen naar de komst van BOL.com.

De online-verkoop van boeken zal de komende jaren zeker toenemen, verwacht ook onderzoeker Van Leeuwen. Al denkt hij niet dat er van de reguliere

boekhandels velen er het loodje bij zullen leggen: “Het boek blijft voor de meesten toch een impuls-aankoop. De klant wil eraan ruiken, snuffelen en voelen.”

Van Leeuwen denkt dat vooral postorderbedrijven en boekenclubs zich meer op Internet zullen moeten richten om de boot niet te missen. “Ze moeten er rekening mee houden dat het toch vooral jongeren zijn die Internet gebruiken.”

Uit recent onderzoek van Speurwerk en Nipo blijkt dat van de volwassenen respectievelijk 76 en 22 procent het leuk vindt een boek te lezen of op Internet te surfen. Bij de tieners ligt dat op 63 en 55 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden