Zelfgemaakt

Bert Jan Blok laat de romantiek van oude motoren herleven

Bert Jan Blok Beeld outsiders motorcycles

Op de kunstacademie leerde Bert Jan Blok werken met metaal. Nu maakt hij vintage motoren op maat, een uniek exemplaar voor iedere klant.

Acht motoren heeft hij op zijn naam staan, maar slechts eentje doet het, vertelt Bert Jan Blok (36). Hij is ontwerper en bouwer van motoren, daarnaast repareert hij ze ook. Zes jaar geleden begonnen hij en zijn vriendin Jene Bons (29) met Outsiders Motorcycles. Inmiddels sleutelt hij fulltime aan tweedehands motoren. “Je ziet wel vaker dat motorbouwers zelf geen goed werkende motor hebben”, zegt Blok. Ze kunnen niet zo lang op een motor rijden zonder te denken: dit moet anders, dat rijdt niet lekker. “Binnen de kortste keren ligt zo’n motor weer half uit elkaar.”

Blok legt in zijn werkplaats in Groningen de laatste hand aan een Triumph Bonneville uit 2008. “Een relatief nieuwe motor voor zijn doen”, zegt hij. “Deze klant wil de looks van een oude motor, maar niet het gedonder.” En dus is er van de oorspronkelijke motor weinig over, lacht hij. “Alleen het motorblok is nog origineel.” De tank komt bijvoorbeeld uit 1974, en is van een Suzuki. Het zadel laat Blok opnieuw maken door een bevriende zadelmaker en veel onderdelen maakt hij zelf.

Beeld mark meisner

Ongeluk

Jarenlang had Blok verschillende baantjes; zo vulde hij frisdrankautomaten en werkte een tijd als fietsenmaker. Motoren repareren deed hij in zijn vrije tijd. Op zijn vijfentwintigste kreeg hij een ernstig motorongeluk, zeker een half jaar moest hij revalideren. Toen gooide hij het roer om en ging naar de kunstacademie. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het vak. “Op de academie zat een grote metaalwerkplaats. Negentig procent van de studenten wist niet dat die er zat, maar ik was er dagelijks te vinden.” Lassen, frezen, draaien, hij leerde het er allemaal.

Zijn creatieve achtergrond combineert Blok nu met het technische. Als hij niet de perfecte uitlaat kan vinden, maakt hij er zelf één. “Dan zaag ik tientallen taartstukjes uit een roestvrijstalen pijp, die las ik aan elkaar, zodat er een bocht in komt.”

Motoren hebben voor Blok iets romantisch en ze geven hem een gevoel van vrijheid - de oudere, tweedehands motoren om precies te zijn. “Daar zit nog geen gekke elektronica in. De frames zijn gewoon van ijzer in plaats van carbon of aluminium. Je kunt makkelijk onderdelen veranderen.” Tussen de tien- en dertigduizend euro kosten zijn motoren, duurder kan ook. Maar dan heb je ook wat, stelt Blok: “Een met de hand gebouwde motor die niemand anders heeft.”

Hoe zit het precies met al die vintage motoren, raken de onderdelen nooit op? Hij lacht. “Vroeger bouwden ze dingen die niet stuk gingen. Als je een motor uit de jaren zeventig uit elkaar haalt, ziet hij er vaak van binnen nog als nieuw uit. Natuurlijk zal de markt kleiner worden, maar de komende vijftig jaar is het geen probleem.”

Lees hier meer informatie.

In de serie 'Zelfgemaakt' vertellen mensen hoe ze van hun ambacht hun beroep gemaakt hebben. Lees hier meer artikelen. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden