Beroerde Domingo, perfecte Netrebko

OPERA

Daniele Gatti/Alvis Hermanis

Verdi 'Il trovatore' (Unitel Classica)

***

Om Verdi's 'Il trovatore' lopen serieuze operahuizen vaak met een grote boog heen. Niet vanwege de muziek, maar dat verhaal! In een notedop: zigeunerin wreekt zich op haar moeder en gooit het verkeerde kind (haar eigen) in de brandstapel, waarna ze het zoontje van haar moeders moordenaar opvoedt. Regisseurs kunnen er weinig mee aanvangen, hoewel er een kentering is. In Salzburg was afgelopen zomer de versie van Alvis Hermanis te zien, nu op dvd verschenen. Hermanis plaatst de handeling in een museum (het Prado) vol oude meesterwerken. Suppoosten, gidsen en bewakers veranderen daar als vanzelf in de Verdi-personages uit de opera, die ook op de schilderijen figureren. Waan en werkelijkheid lopen door elkaar in dit museum. Goed bedacht wel, maar de uitwerking is slecht. Vooral de personenregie is van een ouderwetse en pathetische knulligheid. Daniele Gatti is met de Wiener Philharmoniker minder op dreef dan gebruikelijk. Plácido Domingo klinkt belabberd, Marie-Nicole Lemieux ondermaats en Francesco Meli veelbelovend. Blijft over Anna Netrebko, die hier Leontyne Price, haar grote voorgangster in deze rol in Salzburg, in alles evenaart. Perfect!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden