Berlinale beloont onafhankelijke Chinese filmers

Nederlandse producties vallen buiten de prijzen. On-Chinese thriller wint

BERLIJN - De jury van het Internationale Filmfestival in Berlijn heeft voor een flinke verrassing gezorgd. Vooraf kenden de critici maar één favoriet: 'Boyhood' van Richard Linklater. Tien jaar lang werkte de regisseur aan zijn bijna drie uur durende verhaal over een opgroeiende jongen. De acteurs groeiden met de film mee. Zelfs de pers beloonde de film met een staande ovatie.

Maar de jury gaf de Gouden Beer voor de beste film niet aan 'Boyhood' en ook niet aan een van de vele andere films waarin een kind of een jongere centraal stond. De hoofdprijs ging naar een thriller uit China, een ongebruikelijk genre voor dat land. 'Bai Ri Yan Huo' (Zwarte kolen, dun ijs) heet de film van regisseur Diao Yinan.

Een Chinese film noir over raadselachtige moorden, diep in de provincie. Nu eens geen regimevriendelijk product à la Zhang Yimou, maar een onafhankelijk geproduceerde, intelligente film met een prachtige hoofdrol, waarvoor acteur Liao Fan meteen ook een Zilveren Beer kreeg. Zelfs de teleurgestelde critici hadden er vrede mee.

Ook een andere onafhankelijke Chinese film viel in de prijzen. 'Tui Na' (Blinde massage) van Lou Ye kreeg de Zilveren Beer voor de opvallendste artistieke prestatie. 'Tui Na' is een met bijzondere technieken opgenomen film over het leven van een aantal blinden. Zelden kwam het bestaan in de duisternis, waarin de tastzin de hoofdrol speelt, de toeschouwer zo nabij.

De op één na hoogste onderscheiding ging naar 'The Grand Budapest Hotel', de in Duitsland gedraaide, kakelbonte Hollywood-komedie van Wes Anderson, die vanaf 13 maart in de Nederlandse bioscopen is te zien. Linklaters 'Boyhood' kreeg slechts de prijs voor de beste regie. 'Kreuzweg', over christelijk fundamentalisme, kreeg de prijs voor het beste draaiboek, geschreven door Dietrich en Anna Brüggemann.

Bij de kleinere prijzen in de verschillende secties van de Berlinale viel de Zwitserse film 'Der Kreis' (De Kring) op, een documentaire over een geplaagd genootschap van homoseksuelen in het Zwitserland van de jaren vijftig. De film kreeg zowel een publieksprijs als een Teddy Award, de jaarlijkse prijs voor bijdragen over andere dan heteroseksuele oriëntaties.

Voor Nederlandse films was geen enkele prijs weggelegd. Een tegenvaller voor Tamar van den Dop, die in 'Supernova' een sfeervol portret van een meisje tekende dat ergens in het nergens opgroeit. Voor de doelgroep, veertien jaar en ouder, leek de film inderdaad wel wat te lang en te artistiek, hoe mooi Van den Dop ook seksuele rijping aan natuurwetten koppelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden