Berlinale bekroont films over gevolgen van oorlog en terreur

(\N) Beeld
(\N)

De Gouden Beer, de hoofdprijs van de 59ste Berlinale, is zaterdagavond verrassend gewonnen door Claudia Llosa voor het aangrijpende Peruaanse drama ’The Milk of Sorrow’. Llosa is een 32-jarige regisseuse uit Peru met standplaats Barcelona die zich in haar tweede speelfilm ontfermt over de dochter van een vrouw die tijdens de terreurjaren van Lichtend Pad (1980-1992) werd misbruikt en verkracht.

Llosa, die met haar debuutfilm ’Madeinusa’ drie jaar geleden nog in de Rotterdamse tijgercompetitie stond, laat zien hoe het verleden doorwerkt in het heden, en hoe ook de tweede generatie vrouwen kampt met trauma’s en angsten. In 2001 werd de Peruaanse Commissie voor Waarheid en Verzoening opgericht die inmiddels circa 70.000 gevallen van moord en verdwijning registreerde, en ontelbare verkrachtingen en andere mensenrechtenschendingen. In ’The Milk of Sorrow’ – tevens winnaar van de prijs van de internationale filmkritiek – wordt een van die verhalen aan de orde gesteld.

En er waren meer prijswinnaars die zich met kleine, persoonlijke verhalen om de uitwerking van oorlog en terreur bekommerden. De 72-jarige Malinese film- en theateracteur Sotigui Kouyaté (onder meer bekend van zijn werk in Peter Brooks ’Mahabharata’) werd voor zijn optreden in ’London River’ bekroond met de prijs voor de Beste Acteur. In de film keert de Frans-Algerijnse regisseur Rachid Bouchareb (49) terug naar de terroristische aanslagen in Londen in de zomer van 2005. Bouchareb doet dat via een Franse man (Kouyaté) en een Engelse vrouw (Brenda Blethyn) die op 7 juli 2005 hun volwassen kinderen zijn kwijt geraakt, en die elkaar op hun speurtocht in Londen treffen.

In ’The Messenger’ van de New Yorkse debutant Oren Moverman (39) treffen we een Amerikaanse soldaat (Ben Foster) die met de nodige littekens is teruggekeerd uit Irak, en die zich afvraagt of het wel moreel verantwoord is om verliefd te worden op de jonge weduwe van een gevallen kameraad.

’The Messenger’ is opmerkelijk genoeg de enige Amerikaanse productie die in Berlijn in de prijzen viel (Beste Scenario + Vredesprijs). De zevenkoppige jury onder voorzitterschap van de Engelse actrice Tilda Swinton stuurde zelfs alle bekende regisseurs met lege handen naar huis, onder wie François Ozon, Sally Potter, Chen Kaige, Stephen Frears, Lukas Moodysson en Tom Tykwer.

Ook Amerikaanse steractrices als Kathy Bates, Michelle Pfeiffer, Demi Moore, Renée Zellweger, Naomi Watts en Robin Wright Penn konden de jury niet bekoren. De prijs voor de beste actrice ging naar de Oostenrijkse Birgit Minichmayr (31) voor haar optreden in het Duitse relatiedrama ’Alle Anderen’. Het is de tweede film van de Duitse regisseuse Maren Ade (32) die ook de Grote Juryprijs won, ex aequo met ’Gigante’ van de Argentijnse regisseur Adrián Biniez (34). Daarin raakt een eenzame beveiligingsbeambte geobsedeerd door een schoonmaakster die hij via de beveiligingscamera’s gade slaat. We bevinden ons in een supermarkt in een buitenwijk van de Uruguayaanse hoofdstad Montevideo. Naast de gedeelde Grote Juryprijs won ’Gigante’ de prijs voor het Beste Debuut en daarmee de grootste geldprijs van 50.000 Euro. Frans van Gestel van ’IDTV Film’ trad op als een van de coproducenten van ’Gigante’ en zorgde daarmee voor een Hollands randje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden