Bergen Philharmonisch Orkest Stravinsky e.a.

Klassiek

***

'Bergen Filharmoniske Orkester' viel er te lezen op de instrumententruck die aan het einde van de avond pal achter het Amsterdamse Concertgebouw stond geparkeerd. De laadklep stond alvast open, in afwachting van alle pauken, contrabassen en ander zwaar geschut dat mee is op tournee, de laatste met Andrew Litton als chef-dirigent van het gezelschap.

Dit jaar viert het Bergen Philharmonisch Orkest zijn 250-jarig bestaan, en het is daarmee een van de oudste orkesten ter wereld. Grieg was er eind negentiende eeuw nog even artistiek leider. Met Litton hebben de Bergenaren internationaal een gezicht gekregen; sinds zijn aanstelling in 2003 nam hij hen geregeld mee op sleeptouw.

Litton zwaait af, in oktober, en geeft het stokje door aan Edward Gardner. Zodra de bijna ex-chef de bok bestijgt in het Concertgebouw, wordt duidelijk hoe hij zijn kornuiten de afgelopen jaren heeft geïnspireerd: met ongekunsteld enthousiasme in zijn bewegingen en zonder angst voor een decibelletje of wat. Na Stravinsky's 'Le sacre du printemps' suisden de oren alsof we van een technofeest kwamen. Goed voor de opgewonden chaos in de rituele dans, maar echt geraffineerd kon je deze Noorse 'Sacre' niet noemen.

Gas terugnemen en stijlvol spelen kunnen de musici wel, maar daarvoor was een soliste nodig. Alina Ibragimova had voor de eerste samenwerking met het orkest haar keuze laten vallen op Mendelssohns Vioolconcert in e. Ze is de kampioene van de vaste streek, en waarborgt een diep contact tussen stok en snaren. Het maakt haar muzikale verhaal intens en persoonlijk, vooral tijdens de relatieve rust van een andante.

Opmerkelijk genoeg leken Ibragimova's oren barok afgesteld, een tak van sport die ze ook met enige regelmaat beoefent. En dat betekent een iets lagere stemming dan die van het moderne symfonieorkest. Maar daardoor raakte de luisteraar wel in de war: dit hoort toch helderder, zuiverder?

Dat we te maken hadden met een orkest dat iets te vieren heeft, kregen we direct aan het begin te horen met 'Carnaval in Parijs' van Svendsen. Virtuele feestneuzen gingen op en hier al begon het vrolijk tarten van de trommelvliezen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden