Beperking of niet, leren is een recht

Beeld ANP

Kinderen die bepaalde zorg nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege een meervoudige beperking, kunnen vaker op school terecht. Het gaat de goede kant op, signaleert Marc Dullaert.

Gemeenten slagen er steeds beter in om kinderen die veel zorg nodig hebben een plek in het onderwijs te geven. Dat constateert Marc Dullaert, de voormalige Kinderombudsman die vorig jaar door de regering is aangesteld om het passend onderwijs vlot te trekken en het aantal thuiszitters terug te brengen.

Kinderen met ernstige beperkingen hoeven vaak niet naar school van de leerplichtambtenaar. Ouders vinden dat zij recht hebben om te leren.

De Kanzklas in Heerhugowaard, die kinderen met een meervoudige beperking plek biedt op een reguliere school, heeft vanaf vandaag officieel een onderwijserkenning. Volgens Dullaert is dit initiatief exemplarisch voor een landelijke, positieve trend. "Terwijl er voorheen ruzie was over de rekening wordt er nu meer vanuit de kinderen gedacht." Hij heeft een pact gesloten met de vier grote steden over dit soort projecten. Ook is hij erover in gesprek gegaan met 32 middelgrote steden.

Bij zijn aantreden, acht maanden geleden, trof hij nog verantwoordelijken bij gemeenten en scholen die elkaar nooit eerder hadden ontmoet. Namen noemt hij niet, goede voorbeelden wel: "Almere, Leeuwarden, Roosendaal, Amersfoort. Ik zie over de hele linie dat er per kind wordt gekeken welke oplossing mogelijk is, los van de vraag of de financiering nu komt van de gemeente of uit het passend onderwijs."

Vrijstelling van de leerplicht

Volgens de laatste cijfers telt Nederland 4200 kinderen die langer dan drie maanden thuiszitten. Nog eens 5500 kinderen hebben een vrijstelling van de leerplicht. Met name die vrijstelling baart Dullaert zorgen. Die is bedoeld voor kinderen met een zware lichamelijke of psychische beperking, maar werd steeds vaker afgegeven. 3100 keer in 2010, vorig schooljaar 5500.

Bijna alle kinderen die thuiszitten, hebben een combinatie van onderwijs en zorg nodig, constateert Dullaert. Bij een leerling met een lichte vorm van autisme kan de begeleiding beperkt blijven. Een meervoudig gehandicapt kind heeft veel meer zorg nodig. "Hoe dan ook werkt het voor geen van beiden om alleen met een onderwijsbril te kijken naar leerplicht of leerdoelen. Zoals een vader tegen mij zei: 'Mijn kind is niet op te delen in beleidsterreinen'."

In het nieuwe coalitieakkoord staat dat partijen gaan 'onderzoeken op welke wijze het leerrecht van kinderen wettelijk kan worden vastgelegd'. Dat klinkt vaag, maar Dullaert noemt het een doorbraak dat wordt gesproken van leerrecht in plaats van alleen maar de plicht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden