Benny Hill 1924 - 1992

Zelden gaf de gisternacht overleden Benny Hill iemand de kans in zijn huis, hoofd of hart te kijken. Behalve in een BBC-programma, vlak voor de laatste kerst. Hill vertelde hoe hij bij de bazen van de commerciele tv binnenstapte en tien minuten later zijn show kwijt was. "Het zou leuk zijn geweest als ik een schouderklopje had gekregen voor 22 jaar werken" , zei de komiek, licht gekwetst.

Zoals meer komieken heeft Hill in de loop van zijn tv-carriere het tij van de populariteit zien keren. En opnieuw zien keren. Want haalden de Britse bazen de show in de jaren tachtig onder druk van buiten van het scherm omdat de humor seksistisch, vulgair en ouderwets zou zijn, in de Verenigde Staten groeide hij in diezelfde jaren tachtig uit tot een 'cult'-figuur en geldt hij als het grootste Britse tv-succes sinds Monty Python.

Niet alleen in Amerika behoort hij tot het dagelijkse tv-menu. In bijna honderd landen, van IJsland tot Angola en China, is de Benny Hill-show te zien. Zoals de Independent het vorig jaar beeldend schreef: "Het vriendelijke gezicht is te zien in de hutten in de dichtste jungle van Ecuador en de huiskamers van Libanon." En zelfs in het vaderhuis waar men hem de deur had gewezen, werd die deur weer op een kier gezet. ITV zendt sinds enige tijd wekelijks weer shows met 'hoogtepunten' uit en na het bekend worden van Benny Hills dood liet de commerciele tv weten dat ze net de onderhandelingen had geopend over een reeks nieuwe shows.

Al hoefde de miljonair Hill er niet wakker van te liggen dat zijn show van het Britse scherm verdween, hij heeft nooit begrepen wat komieken-nieuwe stijl, intellectuelen en feministen nu zo seksistisch vonden aan zijn shows. In een stukje interview, dat de BBC gisterochtend uitzond, schetste hij het aldus: "Als er in mijn show een fraaie vrouw over straat loopt en een man draait zich naar haar om, dan klapt hij met zijn kop tegen een lantaarnpaal en zij loopt waardig door."

De Benny Hill-shows vertoonden dikwijls de mengeling van klucht, karikatuur en onderbroekenlol, al bleven die onderbroeken beperkt tot het randje van een slipje onder het rokje van een al dan niet wat gebogen staande verpleegster met een goed gevulde boezem. In een profiel veegde de Independent on Sunday enkele maanden geleden de vloer aan met de kritiek van komieknieuwe stijl Ben Elton, die meende dat er niets leuks is aan mannetjes die achter meisjes aanjagen in een tijdsgewricht waarin vrouwen 's avonds niet meer zonder risico's door het park kunnen lopen. Zoals terecht wordt gesteld zitten in de shows de meisjes achter de mannetjes aan. Het is dan ook intrigerend dat de 'nieuwe puriteinen' weerwoord kregen van toch niet meteen vulgair te noemen schrijvers als Anthony Burgess en John Mortimer, die Hill geniaal vonden.

De grapjes waren doorgaans melig zoals blijkt uit: 'Er liggen twee bisschoppen in een bed. Wie van de twee heeft het luchtige nachtponnetje aan? Mevrouw Bisschop!' En voor de rest was het 'Engelse humor' van het boertige soort, hetzelfde soort dat je tegenkomt in series als 'Are you being served', 'Hi Di Hi', 'Oh moeder wat is het heet' en recentelijk 'Allo, allo'. En in de kaartenstandaards langs de 'boulevards' van Blackpool en Brighton: vrouw in badpak maat 88 houdt schrielhannes van een echtgenoot in de gaten die kwijlend loert naar blondine met maten 90-60-90.

De altijd ongehuwd gebleven Hill, was zo gevoelig voor zelfs maar de suggestie dat hij niet op vrouwen viel, dat hij lange tijd weigerde in vrouwenkleren op te treden toen op een muur viel te lezen: 'Benny Hill is mijn meisje'. Hij begon zijn loopbaan als melkbezorger. Het leverde hem stof genoeg op voor zijn hitsucces 'Ernie', van wie we ons altijd zullen herinneren: 'and he drove the fastest milkcar in the West'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden