'Ben je gek, zo'n prachtmerk ondermijn je niet'

Het was even slikken voor Nederland, kampeernatie nummer 1, toen De Waard Tenten in handen kwam van De Vrijbuiter. Alsof Zeeman Maison de Bonneterie overneemt. Maar eigenaar Van Zuijlekom laat alles bij het oude; Roden kan blijven rekenen op één miljoen bezoekers per jaar.

Hij oogt als een vrijbuiter, maar realiseerde met discipline en hard werken een jongensdroom. In amper 15 jaar stampte hij aan de rand van het Drentse plaatsje Roden een enorme kampeerhal uit de grond. Een wereldtent, met als toepasselijke naam De Vrijbuiter.

Jaap van Zuijlekom (39) beleefde drie weken geleden zijn finest hour. Na vijf maanden onderhandelen wist hij de hand te leggen op het neusje van de zalm in zijn branche: De Waard Tenten. Want wie een De Waard-tent bezit oogst bewondering onder kampeerders. Ook tweedehands gaan deze textielen huizen grif van de hand en voor behoorlijke prijzen.

,,Ik ben apetrots dat het me gelukt is dat bedrijf over te nemen'', zegt Van Zuijlekom lopend in zijn hal zo groot als een scheepswerf. ,,Het is de top in onze wereld. Een tent van De Waard is een zeer hoogwaardig product waar in onze winkel veel vraag naar is. Maar De Waard wilde niet dat zijn tenten in onze winkel -of welke andere vreemde winkel dan ook- verkocht zouden worden. Ook niet nu het van mij is. Dat was een absolute voorwaarde bij de verkoop. Nu komt er een De Waard-filiaal hier tegenover. Kan ik mijn klanten toch bedienen.''

Van Zuijlekom verkoopt tenten in de prijsklasse van 40 tot 3500 gulden. De goedkopere laat hij in zijn eigen fabriek in Tsjechië maken of besteedt hij uit aan een leverancier in China. ,,Dat kan niet anders voor zo'n prijs.'' Hij erkent dat sommige klanten van De Waard de vrees hadden dat onder de vlag van De Vrijbuiter hun oogappel omwille van het gewin ook door Aziaten in elkaar zou worden gezet. ,,Ja, er waren mensen die na het bekend worden van de overname nog snel even een De Waard-tent aanschaften. Die dachten dat het straks onder mijn leiding niet meer kon. Maar ik ben daar gek. Ik ga zo'n ijzersterke merknaam toch niet ondermijnen. De Waard blijft onder mijn leiding en met Pieter de Waard als adviseur gewoon De Waard met eigen productie in Uden en eigen winkels.''

Afkomstig uit een gezin met acht kinderen -met een vader en twee broers als predikant- begon Van Zuijlekom na de mavo in 1978 in een warenhuis in Assen op de campingafdeling. Na vijfenhalf jaar stapte hij over naar een winkel in kampeerartikelen in Emmen. Hier zag hij hoe het niet moest en begon in 1985 voor zichzelf in een omgebouwde garageloods. Het liep als een trein. De gemeente greep in toen Van Zuijlekoms klanten in de weekeinden voor een enorme verkeerschaos zorgden in het kleine Roden.

VERVOLG OP PAGINA 7

Campingwinkel

Vervolg van pagina 1

üf campingboer óf caravanboer

'Ik wil graag tenten ontwerpen'

Jaarlijks bezoeken een miljoen mensen de hal van De Vrijbuiter. In het topweekeinde rond Hemelvaart krijgt Van Zuijlekom 65000 mensen over de vloer; meer dan de Camping Rai tijdens de gehele tentoonstelling van vijf dagen. Op drukke zaterdagen zijn er alleen al zeven mensen in dienst die de hele dag in touw zijn om het in- en uitgaande verkeer te regelen.

Dertig procent van de bezoekers komt uit de drie noordelijke provincies, de overigen uit de rest van Nederland. ,,Een verklaring heb ik niet echt'', zegt Van Zuijlekom bescheiden. ,,In onze branche is nauwelijks marktonderzoek gedaan. Voor ik begon heb ik ooit wel eens een klein onderzoek laten doen met als vraag of er in Roden en omgeving behoefte was aan een kampeerwinkel. Ik had weinig eisen, ik wilde mijn boterham verdienen met een eigen zaak. Nou dat is wel gelukt'', zegt-ie glimlachend.

Over omzetten wil Van Zuijlekom liever niet praten. Wel dat hij jaarlijks 40000 tenten verkoopt waarvan zo'n 85 procent eigen merk en daarbij nog alle toebehoren die je maar kunt verzinnen.

,,Ik denk dat dat mijn grote kracht is. Ik heb hier niet alleen 400 tenten uitstaan, meer dan wie dan ook, maar je vindt hier ook alles wat een kampeerder zich maar wenst onder één dak. En niet alleen benodigdheden voor de tent, maar ook voor de kampeerder. Ik heb hier in de hal een eigen kledingzaak en schoenenzaak bij voorbeeld. Er is wel concurrentie, maar op deelgebieden. Die bieden niet zo'n totaalconcept. Ik had laatst eigenaren van een kampeerhal uit Amerika op bezoek. Die dachten dat zij de grootsten ter wereld waren, maar toen ze dit zagen konden ze alleen maar 'amazing, amazing' uitbrengen.''

Caravans zal Van Zuijlekom niet gaan verkopen. ,,Nee, tenten en caravans gaan niet samen. Als je een caravan van 20000 gulden naast een tent van 700 piek zet, en de klant kijkt naar beide, weet ik als verkoper wel waar ik voor ga. Nee, je kannibaliseert zo je eigen winkel. Je bent in onze branche óf campingboer óf caravanboer.''

Nederland is een ideale omgeving voor campingboeren zoals Jaap van Zuijlekom. ,,Tussen de vijftig en vijfenzestig procent van de Nederlanders kampeert. Dat is het hoogste percentage ter wereld. Een ANWB-cursus heeft veel van al die Nederlanders aan het kamperen gebracht. Nederlanders hechten aan de kwaliteit van hun spullen. Zij willen alles tot in de puntjes geregeld hebben. En staan ook op luxe als een kleuren-tv en een magnetron in de tent. Fransen bij voorbeeld, toch ook verwoede kampeerders, interesseert het geen bal in wat voor tent ze slapen, laat staan de spullen er omheen.''

,,Er komt hier ook van alles binnen: natuurfreaks, gezinnen met kinderen, fietsers die willen kamperen, motorrijders die willen kamperen. Allemaal met hun eigen wensen en uit alle sociale lagen van de bevolking.''

En hij zelf? ,,Ik kan me het nu veroorloven om in dure hotels te slapen, maar ik moet er niet aan denken. Ik ga in een heel simpel tentje op vakantie, zonder enige luxe in een stil gebied. Pas dan kom ik echt bij.''

Over een jaar of twee denkt Van Zuijlekom zijn zaak deels of geheel te verkopen. ,,Dat harde werken vind ik niet erg. Dat heb ik de laatste vijftien jaar genoeg gedaan, maar het is zaak je ideeën fris te houden. In deze branche moet je alles zelf uitzoeken. Ik twijfel eraan of ik dat nog jaren volhoud. Ik wil me gaan toeleggen op het ontwerpen van tenten.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden