Belofte die de weg kwijtraakte

En opeens was de Quentin Tarantino van de Britse cinema de weg kwijt. Guy Ritchie debuteerde in 1998 stevig met crimecomedy 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels', om zichzelf te overtreffen met het succesvolle 'Snatch' (2000). Maar toen viel de onafhankelijke filmer voor Madonna, en voor het grote geld. Dat levert nu 'The Man from U.N.C.L.E.' op: net als de recente Sherlock Holmes-blockbusters gerecycled materiaal, met weinig ruimte voor die typische Ritchie-handtekening.

Want 'Snatch' en 'Lock, Stock...' gelden als moderne klassiekers. Geprezen om de snelle stijl, de grove humor, de vele kleurrijke en knotsgekke personages, en de op het oog ingewikkelde plotlijnen die naadloos samensmelten. Weinig subtiel, maar het werkt. Net als Ritchie zelf.

Ritchie - zoon van gescheiden ouders, maar als kind van reclameman en fotomodel zeker aan de goeie kant van Londen opgegroeid - versleet een tiental middelbare scholen. Zware dyslexie, zei hij zelf, maar gerommel met meisjes en drugs had er volgens zijn vader ook mee te maken.

Voordat hij op zijn 25ste begon als assistent bij een filmstudio deed hij van alles, maar hij zat vooral in de pub. Het litteken op zijn wang is een overblijfsel uit die tijd. Die jaren vormen de basis voor Ritchie's fascinatie voor de zelfkant van de maatschappij, voor sjacheraars, krabbelaars en hosselaars, decor van zijn films.

Zoals die fantastische hazenjachtscène uit 'Snatch'. Vintage Ritchie. Hoofdpersoon Turkish (Jason Statham) wedt met zigeunerbokser Mickey (een fenomenale en onverstaanbare Brad Pitt) om een caravan voor Mickey's moeder, dat de hond de haas te grazen zal nemen. De haas lijkt inderdaad te worden gepakt, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet. Parallel zien we een andere achtervolging: die van twee boeven op de zwaarlijvige klikspaan Tyrone, op wie uiteindelijk rottweilers worden losgelaten.

Maar na 'Snatch' zet de artistieke neergang in. Het is verleidelijk om een verband te zien met Ritchie's huwelijk. De grootste fout in de rampzalige romcom 'Swept Away' is immers zijn vrouw Madonna in de hoofdrol. Een film later is Ritchie in de ban van kabbala, de joodse cijferleer, een hobby van zijn vrouw. De nodeloze kaballa-verwijzingen maken het incoherente plot van 'Revolver' (2005) er niet sterker op.

Niet lang erna gaat het sterrenkoppel uit elkaar. Naar verluidt houdt Ritchie er 50 miljoen pond aan over. Voor het geld hoefde hij dus niet naar Hollywood, maar Ritchie doet het toch. Voor Warner maakt hij twee succesvolle Sherlock-films. Leuk, maar de eigen stijl was ver te zoeken.

En nu dus 'The Man from U.N.C.L.E.', op basis van een spionageserie uit de jaren zestig. Glad, gelikt, komisch, maar net als de Holmes-films tekenend voor de ideeënarmoede van Hollywood. Misschien moet de regisseur voor nieuwe ideeën terug naar de toog, naar zijn geliefde zelfkant van schimmig Londen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden