Bell in vorm als aanvoerder

Klassiek


Academy of St Martin in the Fields


Beethoven, Mendelssohn


****


Het is nog maar even geleden dat de musici van de Academy of St Martin in the Fields hun geestelijk vader verloren: begin oktober vorig jaar overleed Neville Marriner. De artistieke leiding van het in 1958 opgerichte kamerorkest is sinds 2011 in handen van Joshua Bell, de eerste musicus in deze rol na Marriner.


De Academy en Bell zijn op tournee. De combinatie was voor het eerst te gast in Amsterdam medio 2015, en deed de hoofdstad nu opnieuw aan. De violist twittert: 'Heb ik tijd voor een poffertjespitstop tussendoor?' Of het nu door de poffertjes kwam of niet, de Amerikaan Bell, woonachtig in de Big Apple, was als aanvoerder in topconditie.


Een lach op het gezicht, viool geheven: zo maakt Bell (1967) zijn opwachting in het Concertgebouw. De jaren lijken op hem geen vat te hebben. Eenmaal een jongenskoppie, altijd een jongenskoppie.


Maar misschien maakt de wisselwerking tussen hem en het Londense gezelschap het plaatje compleet. De Academy heeft van Marriner een lenige opvoeding gehad, en die zit er tot op de dag van vandaag in. Bells bruisende energie past daar wonderwel bij.


Met zijn neus in de wind kan hij gretig strijken, vaak overtuigend, soms minder. Eenmaal aanbeland bij het Andante van Mendelssohns Vioolconcert in e-klein bracht hij met zijn fluwelen toon de luisteraars volledig van de kaart. Mierzoet, zachter dan zacht, en hij zingt zo'n deel van a tot z. Bells strijkstok fungeert als baton, maar meer nog geeft zijn lichaamstaal de muzikale richting aan. Of hij nu aan de eerste lessenaar zit of als solist tussen de ensemblespelers in staat, de communicatie loopt gesmeerd, hij en het orkest vormen inmiddels een volmaakte eenheid.


Het geluid van kwartel en koekoek in Beethovens 'Pastorale'-symfonie was ingebed in een soepele orkestklank. Losjes werd deel na deel vormgegeven, maximale geaardheid en transparantie behoorden tot de kernwoorden van de uitvoering: kwaliteiten die ook de ouverture 'Egmont' van dezelfde componist kenmerkten. Wellicht geen uitgesproken Beethoven, wel uitgesproken prettig om naar te luisteren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden